Během správného pohovoru přicházejí otázky z obou stran stolu.
I když uchazeč možná na schůzku přichází se stovkou otázek, mnohé z nich si v průběhu rozhovoru odškrtne. S blížícím se koncem pohovoru se mu bude honit hlavou: „Co ještě chci vědět?“
Je také běžné, že uchazeči mají možnost se ptát poté, co své dotazy vyčerpá personalista. Klást otázky v průběhu pohovoru není vždy dobrý nápad, protože tím můžete rozhovor vykolejit.
Když jste jedním z mnoha uchazečů u pohovorů, které mohou trvat i několik týdnů, je důležité, aby si vás zapamatovali.
Konec pohovoru se protistraně automaticky lépe vryje do paměti, protože po odchodu uchazeče má příležitost se nad ním na chvíli zamyslet a v duchu jej zhodnotit a posoudit. Na co si během přestávky na kávu nebo oběd po skončení pohovoru nejsnáze vzpomene?
Můžete si být jisti, že v čerstvé paměti bude mít několik posledních minut pohovoru.
Pohovor je dvousměrná konverzace, při níž chtějí obě strany zjistit, zda si vzájemně vyhovují. (Především) během prvního setkání si uchazeč neudělá úplnou představu o budoucím zaměstnání, takže se očekává, že bude mít řadu otázek.
Ačkoli na mnohé z těchto otázek snad budoucí nadřízený odpoví během pohovoru, ke konci setkání nutně zůstanou některé dosud nevyřešené otázky. Nesvědčí to o tom, že by si personalista při pohovoru počínal neobratně – možných dotazů je tolik, že některé z nich nutně zůstanou nevyřešené.
Nebojte se klást otázky, pokud jsou skutečně relevantní – tak, jak vám radíme v tomto článku.
Teoreticky je sice každá otázka vhodná, pokud vám pomůže dozvědět se víc o tom, jaká bude vaše pozice, ale zaměstnavatelé očekávají na konci každého pohovoru tři hlavní typy otázek. Nesnažte se být příliš sofistikovaní a držte se těchto širokých témat.
Neváhejte se zeptat na cokoli, co nebylo uvedeno v popisu pracovní pozice nebo řečeno během pohovoru.
Charakter společnosti, do které nastoupíte, je stejně důležitý jako požadavky na danou pozici.
Pokud máte pocit, že pohovor proběhl dobře, nejpřirozenější otázky na konci pohovoru se týkají dalších kroků.
Kolik otázek bych měl/a na konci pohovoru položit?
Personalista na konci úvodního pohovoru obvykle očekává 3 nebo 4 otázky. Vybírejte je pečlivě a neptejte se na nic, co byste si mohli zjistit sami. Pokud se jedná o závěrečný pohovor a je zřejmé, že o vás mají zájem, měli byste mít možnost položit více otázek a usnadnit si tak rozhodování.
A zde je již dvacet běžných otázek, které můžete chtít položit na konci pohovoru. Nechoďte na pohovor s tím, že chcete zodpovědět konkrétní 3 až 4 dotazy, protože nikdy nevíte, o čem se bude mluvit. Mějte v hlavě 8 až 10 otázek a počkejte, které z nich vám zůstanou, až se bude blížit konec pohovoru.