A co se konkrétně dozvíte?
U pracovního pohovoru je každá situace jedinečná, protože zaměstnavatelé a pracovní pozice se liší. Pokud jde o chování při pohovoru, nelze říci, co konkrétně je správné. Snaha předvídat a připravit se na scénáře pracovního pohovoru je však stále zásadní, díky čemuž můžete získat velkou výhodu a rychle získat práci, o kterou usilujete.
Osobní pohovor trvá obvykle 45 minut až hodinu. Ačkoli se vám jako účastníkovi pohovoru může zdát, že je to dlouhá doba, z hlediska personalisty, který potřebuje v celém rozsahu posoudit, zda jste pro danou práci tou pravou nebo tím pravým, to příliš mnoho času není. Kromě hodnocení vašich odpovědí se bude pravděpodobně zajímat o tyto aspekty:
Níže uvádíme základní způsoby, jak byste se měli připravit na pracovní pohovor.
Zjistěte si vše potřebné o společnosti a pracovní pozici, na niž se hlásíte. Díky internetu je tento úkol jednodušší než kdy dříve. Následující zdroje vám pomohou zjistit, čím se společnost zabývá, jaká je její kultura a úspěchy a jak ji vnímá veřejnost.
Průzkum týkající se dané společnosti vám pomůže připravit se na pohovor, ale také se vyhnout podvodníkům působícím v oblasti nabídky práce nebo si potvrdit podezření, které o společnosti možná máte. Zdá se vám, že benefity a pracovní doba jsou příliš dobré na to, aby to byla pravda? Anonymní recenze od ostatních zaměstnanců vám mohou pomoci zjistit, co se ve skutečnosti skrývá za příliš dokonalou nabídkou pracovní pozice.
Váš životopis přijde během pracovního pohovoru na přetřes velmi často. Personalisté z něj budou vycházet při svých dotazech, takže musíte být připraveni odpovědět na všechny otázky tak, aby to bylo v souladu s textem, který jste jim odevzdali.
V rámci přípravy na pohovor: Personalisté nemají vždy čas na to, aby si před pracovním pohovorem důkladně přečetli váš životopis. Ačkoli vás to v danou chvíli může rozčilovat, neuchylujte se k malicherným odpovědím typu: „To jsem přece uvedl/a už v životopise.“ Místo toho zdvořile ve stručnosti popište své zkušenosti a zeptejte se personalisty, zda by se o nich nechtěl dozvědět více.
Dokud pohovor nezačne, nebudete přesně vědět, jaké otázky vám tazatel položí, ale každý průvodce pohovorem vám řekne, že pohovory jsou poměrně předvídatelné a otázky víceméně stejné.
Společnost Glassdoor prošla tisíce hodnocení pohovorů a identifikovala nejčastěji kladené dotazy. Vytvořený seznam obsahoval 50 otázek, z nichž vybíráme 10, které podle nás zazní s největší pravděpodobností:
V rámci přípravy na pohovor: Některé otázky, které zazní během pohovoru, jsou prostě hrozné (Jaké jsou vaše nedostatky?). To však personalistům nebrání v tom, aby je kladli. Připravte se na to, že vám u pohovoru budou kladeny ty nejhorší nebo dokonce nejzáludnější otázky – když s nimi budete počítat, nevyvedou vás z míry.
Pracovní pohovory jsou dvousměrná záležitost. Budete mít možnost položit několik vlastních otázek a očekává se, že tak učiníte.
Neklaďte však otázky bez obsahu, jen proto, abyste něco řekli. Tato část pracovního pohovoru může rozhodnout o vašem úspěchu nebo naopak neúspěchu. Dobře si rozmyslete, na co se ptát. Vaše dotazy by měly ukazovat váš zájem o danou pozici a společnost. Vyhněte se všemu, co už bylo v rozhovoru řečeno, a záležitostem, které by mohly svědčit o nedostatku zájmu nebo pracovní morálky.
Zde je několik otázek, které mohou hovořit ve váš prospěch:
Pokud vám personalista dá trochu času, abyste něco dodali, nezapomeňte si připravit závěrečnou řeč o tom, proč se na danou pozici hodíte právě vy. To je jedna z nejdůležitějších věcí, které je třeba během pohovoru říct.
Jaké tři otázky je nejlepší položit při pohovoru? Nejúčinnější otázky vyžadují odpovědi, při nichž si musí personalista představit, že u něj uchazeč už pracuje. Je to subtilní psychologický trik, který funguje velmi dobře.
Jak odmítnout pracovní nabídku, kterou jste již přijali Nikdo není rád, když jej odmítnou. Personalisté rozhodně neočekávají odmítnutí, pokud jste již jejich nabídku práce přijali. Zde je návod, jak jejich zklamání zmírnit.
Naplánujte si cestu dopředu. V týdnu předcházejícím pohovoru si na místo cvičně zajeďte tak, abyste byli v sídle společnosti 10 až 15 minut před stanoveným časem. Sledujte, kolik času vám cesta zabere. Pokud jedete veřejnou dopravou, poznamenejte si, kterým vlakem nebo autobusem potřebujete jet a v kolik hodin musíte vyrazit na zastávku. A připravte si záložní plán, který počítá s případnými uzavírkami nebo čekáním na silnicích.
Jste tedy plně připraveni a přečetli jste si všechny rady týkající se pracovního pohovoru, které jste dokázali sehnat. Přijeli jste včas a můžete začít. Zde je návod, jak si počínat poté, co rozhovor skutečně začal.
Je skvělé, když máte dobré způsoby. Nic vás to nestojí, ale dělá to hotové zázraky, když na personalistu a ostatní pracovníky zapůsobíte příznivým dojmem. Po příchodu do firmy se chovejte zdvořile a s respektem ke každému člověku, kterého potkáte, od strážných na parkovišti přes recepční až po lidi, které míjíte na chodbě. Každého pozdravte a usmějte se. Počítejte s tím, že se potenciální zaměstnavatel těchto lidí zeptá, jak jste se chovali.
Jak perfektně zvládnout pracovní pohovor na pozici v zákaznickém servisu
To, co během pracovního pohovoru neřeknete, je stejně důležité jako to, co řeknete. Studie naznačují, že řeč těla je zodpovědná za 50 až 70 % veškeré komunikace. Vaše mimika, gesta a držení těla napoví personalistovi mnohé o tom, co jste za člověka. Musíte působit sebevědomě a přátelsky. Vše začíná již ve chvíli, kdy projdete dveřmi místnosti určené pro pohovor.
Jsou to jednoduché kroky, které vám pomohou navázat vztah s personalistou.
Vzhledem k situaci je těžké se při pracovním pohovoru zcela uvolnit a být sám sebou, ale není žádoucí se přetvařovat. Pracovník, který vede pohovor, se snaží získat představu o tom, zda se do týmu kulturně a profesně hodíte, a pokud se budete snažit být někým jiným než ve skutečnosti, bude vám to v nové práci na škodu.
Během pohovoru je čas velmi důležitý a schopnost vyjadřovat se výstižně a stručně představuje jednu ze zásadních dovedností, díky kterým budete přijati. Personalista se chce o vás a vašich schopnostech dozvědět co nejvíc. Odpovídejte stručně, věcně a tak, aby se to týkalo položené otázky. Příběhy ze života o tom, jak jste vyřešili nějaký problém, překonali výzvu, vedli tým, udělali něco zajímavého nebo i chybovali, jsou v pořádku, ale neměli byste příliš odbočovat od tématu nebo hovořit příliš rozvláčně. Zde je několik způsobů, jak se dostat přímo k věci:
Jak udělat dobrý dojem během pohovoru? Pracovní pohovor se ubírá správným směrem, když je uchazeč uvolněný a tazatelé mají pocit, že se k nim dobře osobnostně hodí (a proto se sami uvolní pro hlavní část pohovoru). Pohovor míří špatným směrem, pokud mají pracovníci pochybnosti o vhodnosti uchazeče ještě předtím, než se přejde k profesním záležitostem. Uchazeči si tedy musí udělat přípravu, pokud jde o to, zda jsou kompatibilní s firemní kulturou. Vyskytnou-li se pochybnosti, žádný herecký výkon tento rozpor nezakryje.