Prvním krokem při psaní životopisu prodejce je zjistit, jaké části do něj zařadit. Vaše CV by mělo obsahovat následující oddíly:
Snažíte se přitom apelovat na potřeby potenciálního zaměstnavatele v oblasti prodeje tónem, který odpovídá stylu dané obchodní společnosti. Stejně jako si před vypracováním obchodní nabídky děláte průzkum klientů, měli byste se detailně obeznámit s danou společností a zaměřit svoji nabídku přímo na personalistu nebo svého budoucího nadřízeného. To má dvojí účel: jednak tyto osoby přesvědčit, že se budete hodit do jimi nastavené firemní kultury, a jednak dát najevo, že dokážete zvyšovat jejich obrat.
Skvělý životopis vás prodává stejně dobře jako výrobky a služby, za nimiž stojíte. Abyste byli pozváni na pohovor, je třeba učinit následující kroky:
Zde doporučujeme držet se nejoblíbenějšího formátu životopisu: obráceného chronologického pořadí. Proč? Personalistům a manažerům vyhovuje nejvíc. Přesně vědí, kde najdou informace, které jsou pro ně důležité, a mohou rychle zjistit, kam jste pokročili ve své profesní dráze.
Tento formát upřednostňují i systémy ATS, takže podáte-li žádost online, je pravděpodobné, že vyhledávací program umístí vaše údaje do správných kategorií.
Pokud jste na trhu práce nováčkem, podívejte se na námi doporučované formáty životopisů s alternativním chronologickým nebo smíšeným řazením. Tyto tipy mohou být užitečné i pro zkušené uchazeče o zaměstnání, kteří chtějí nastartovat novou kariéru.
Souhrn je místem v životopisu prodejce, kde můžete uplatnit svou výřečnost obchodníka. Zatímco zbytek životopisu tvoří odrážky, tady máte možnost se projevit ve 3 až 4 větách. Popište svůj obchodní styl a prezentujte dosažená čísla, která příjemce ohromí.
Nemusíte opakovat to, co uvedete podrobně v části věnované dosavadní kariéře; raději se zaměřte na jeden nebo dva největší obchodní úspěchy, jichž jste dosáhli. Chcete se trochu pochválit a pochlubit, aniž byste přeháněli.
Zkušený a motivovaný specialista prodeje s pětiletou praxí v oblasti prodeje na nejvyšší úrovni. Prokazatelné výsledky při rozšiřování podnikatelské činnosti díky úspěšnému navazování kontaktů a promyšlenému rozvoji obchodní spolupráce. Schopnost rozvíjet klíčové kontakty a systematicky získávat nové zakázky. Motivovanost, snaha zvyšovat ziskovost podniku a pracovat na zlepšování jeho pověsti.
Oddíl životopisu věnovaný dosavadní kariéře prodejce je místem, kde přichází ke slovu obrácené chronologické pořadí. Začněte svou poslední pozicí a podrobně popište, čeho všeho jste dosáhli. Jako obchodník víte, jak důležitá jsou čísla. Použijte je zde a podpořte jimi to, co říkáte o svých obchodních schopnostech.
Specialista prodeje v PrecTech, České Budějovice
Září 2015 - Září 2010
Specialista prodeje v Smart Solutions, Tábor
Srpen 2012 - Srpen 2015
Výkonný zástupce vedoucí prodeje v Euro Drinks, Tábor
Srpen 2011 - Srpen 2012
Co z vás dělá skvělého prodejce? Můžete to ilustrovat na 4 až 7 příkladech svých nejlepších dovedností? Právě to je vaším úkolem v části CV prodejce, která je věnována vašim dovednostem. Prodej vyžaduje špičkové komunikační schopnosti, ale také hluboké znalosti oboru a schopnost pracovat s počítačovými programy, které obchodník potřebuje ovládat.
S využitím údajů uvedených v nabídce pracovní pozice a získaných informací o dané společnosti si vytvořte seznam, který bude přímo odpovídat potřebám vašeho potenciálního zaměstnavatele (a potřebám ATS!). Vyberte dovednosti, které co nejvíce odpovídají požadavkům na novou pozici.
Snažte se hledat rovnováhu mezi svou emoční inteligencí a odbornými znalostmi.
Co je emoční inteligence a proč byste ji měli zařadit mezi své dovednosti? Zde je pět hlavních složek emoční inteligence podle psychologa Daniela Golemana:
Dostali jste se k části svého životopisu prodejce, jejíž sestavení je nejsnazší ze všech. Uveďte zde dosažené středoškolské a vysokoškolské vzdělání. Pokud jste získali magisterský nebo vyšší titul, můžete střední školu vynechat.
Jestliže jste získali nějaké certifikáty nebo absolvovali semináře pro obchodníky, jimiž můžete svůj životopis obohatit, lze je zařadit právě sem.
Vzhledem k tomu, že významnou součástí vaší práce může být navazování kontaktů, zvažte přidání sekce Obchodní kontakty. Pokud jste oceňovaný obchodník, můžete tuto část nazvat „Obchodní kontakty a získaná ocenění“ a přidat všechna uznání, která jste obdrželi.
Bc. v Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, České Budějovice
Září 2011 - Květen 2004