Jaké jsou hlavní části motivačního dopisu?
Podrobnosti o těchto oddílech a tipy a vzory najdete ve zvláštním průvodci, který se věnuje psaní motivačních dopisů.
Komplexní průvodce psaním motivačního dopisu nabízí obecné pokyny týkající se sestavování motivačního dopisu, níže pak najdete konkrétnější informace o tom, jak maximálně využít každého jednotlivého odstavce a oddílu tohoto textového útvaru.
Naše ukázka průvodního dopisu manažera je dobrým základem pro úspěšné sestavení profesionální žádosti o zaměstnání:
Ve větších firmách je přijímáním nových zaměstnanců často pověřen celý tým personalistů. Vaše žádost tak nejspíše bude putovat od jednoho stolu ke druhému a bude ji číst několik lidí. Záhlaví vašeho motivačního dopisu slouží především k tomu, aby každý jeho příjemce mohl snadno zjistit, kdo text psal a jak se s ním lze spojit a domluvit se na případném pohovoru. Uvádějte pouze nezbytné osobní údaje, jako je vaše telefonní číslo, e-mailová adresa a LinkedIn.
Druhotným cílem vašeho motivačního dopisu je dát dokumentu atraktivní vzhled a dosáhnout toho, aby v něm vaše jméno nebylo možné přehlédnout.
Oslovení je důležitý způsob, jak hned od počátku vytvořit osobní vazbu a nasadit uctivý tón. Zvolte oslovení, které je nejlépe odpovídá vašemu potenciálnímu pracovnímu zařazení. „Vážená paní/pane“ následované příjmením příjemce dopisu lze použít téměř ve všech formálních situacích, některé společnosti však dávají přednost neformálnějšímu stylu, kdy lze dokonce použít i křestní jméno. My pro jistotu ve vzoru motivačního dopisu používáme tradiční „Vážená paní/pane“.
Vážená paní Malá,
Personalisté jsou velmi zaměstnaní lidé. Úvod vašeho motivačního dopisu je cesta, jak získat pozornost příjemce a zvýšit šanci, že dopis přečte až do konce. Je vhodné uvést název pozice, o kterou se ucházíte, za všech okolností se však vyvarujte mdlého začátku. Zajímavý postřeh, relevantní fakt nebo působivé prohlášení, to všechno jsou vhodné způsoby, jak vytvořit poutavý a dobře zapamatovatelný motivační dopis.
Cíl tohoto oddílu: Vzbudit pozornost personalisty hned od počátku tím, že použijeme zajímavý postřeh, fakt nebo působivé prohlášení a vytvoříme tak energický úvod.
všichni rodiče, ať potomka teprve očekávají, nebo se z něj již těší, se v oddělení dětského zboží Vaší společnosti zdrží o něco déle než ostatní zákazníci. Podle provedeného výzkumu zde stráví o 34 % více času. Odhaduji, že jsem za posledních třináct let na základě analýzy chování zákazníků v prodejně a údajů o odbytu zboží pomohla více než milionu z nich zvolit to nejlepší řešení pro jejich ratolesti.
Hlavní část dopisu je část, kde můžete konečně probrat všechny své úspěchy, dovednosti a významné okamžiky své kariéry, které z vás činí skvělého uchazeče o danou pozici. Musíte se vyhnout příliš sebevědomému nebo arogantnímu tónu, ale nesmíte se bát zdůraznit své přednosti, neboť tento oddíl má především pomoci vaší věci.
Psaní si usnadníte tím, že hlavní část rozdělíte na dva pododdíly. V prvním můžete použít metodu, která umožňuje popsat situaci, požadovaný úkol, vaši akci a pozitivní výsledek, jehož jste dosáhli (STAR – Situation, Task, Action, Result).
Ve druhém se můžete rozepsat o svých manažerských dovednostech a o tom, jak můžete být prospěšní danému zaměstnavateli, aby si mohl učinit lepší představu o výhodách, které jeho společnosti přinesete.
Cíl tohoto oddílu: Použít konkrétní, relevantní příklady vašich nejrůznějších dovedností a potenciální užitečnosti pro zaměstnavatele.
Hodně si s nimi o jejich dětech povídám. A dokázala jsem díky tomu dosáhnout meziročního nárůstu obratu o 16 %.
Lidé stále více nakupují online a je to právě tento blízký vztah s pracovníky prodejny, díky němuž se zákazníci i nadále vracejí. Dávám jim pocit jistoty, pomáhám vybrat správné zboží a vždy jsem se umísťovala na prvním místě v obratu z doplňkových nákupů. Necítím rozpaky, když zákazníky přesvědčuji, aby si pro své děti koupili lepší zboží.
Znám velmi dobře prostředí velkoformátových prodejen a velmi ráda bych Vám představila ocenění, která jsem získala za vynikající pracovní výsledky. O mých marketingových nápadech se psalo v oborovém tisku a málokdy chyběla zmínka o mých postupech v řízení skladových zásob a opatřeních proti jejich ztrátám. Nemůžete zákazníka nadchnout pro zboží, které nemáte vystavené v prodejně.
RetailMart jistě může potřebovat člověka s mými provozními výsledky:
Vedla jsem různě početné týmy pracovníků prodejen a ověřila si díky tomu, jakou hodnotu má soudržný kolektiv zaměřený na plnění stanovených cílů, pro který je radost prodávat zákazníkům zboží, z něhož mají užitek. Nedokážu pracovat s lhostejnými lidmi a snažím se, aby se moje nadšení přenášelo i na ostatní.
Uvedli jste své přednosti a je čas zakončit dopis skvělým závěrem a rozloučením. Chcete-li personalistu přimět k tomu, aby vás kontaktoval, zkuste jej vybídnout k akci. Jedná se o větu, která vyjadřuje vaše nadšení pro danou pozici a vyzývá personalistu, aby se s vámi spojil. Bude-li na to dost místa, můžete zde ještě jednou uvést i své telefonní číslo a e-mailovou adresu.
Poté dopis ukončete vhodným rozloučením. Je vhodné použít „S pozdravem“ nebo i méně formální „Děkuji“.
Cíl tohoto oddílu: Účinným způsobem vyzvat personalistu k akci, aby vás kontaktoval, a rozloučit se vhodnou závěrečnou frází.
O této pracovní pozici jsem se dozvěděla od vedoucí Vašeho oddělení paní Novotné, která je moje dobrá známá a vím od ní proto vše o vaší firemní kultuře. Velmi bych uvítala možnost dostavit se na pohovor a probrat s Vámi, jak bych se mohla zapojit do Vašeho týmu.
S pozdravem
Klára Štěpánková