Práce v pohostinství tradičně patří mezi nejhojnější a nejoblíbenější vstupní pozice, přičemž mnoho z nich vede ke kariéře na plný úvazek. Podle Sektorové rady pro pohostinství, gastronomii a cestovní ruch získal 1 z 5 Čechů svou první pracovní zkušenost právě v pohostinství. Časy se však mění a při velké konkurenci nebo malém počtu pracovních míst možná budete potřebovat pomoc se získáním práce. K tomu slouží motivační dopis pro pracovníky v pohostinství, který vám poskytne konkurenční výhodu oproti ostatním kandidátům s podobnou kvalifikací.
Ať už máte praxi jako provozní, kuchař, číšník nebo umývač nádobí, nebo se chystáte poprvé proniknout do oboru, rozhodně se vyplatí vědět, co restaurace hledají u těch nejlepších uchazečů.
Práce v gastronomii může být náročná, vyžaduje dlouhé hodiny fyzické práce, ale také se v mnoha ohledech vyplácí. Velký potenciál výdělku, nové dovednosti, práce v týmu a spokojení zákazníci jsou jen některé z mnoha výhod práce v restauracích.
Jak tedy získat skvělou pozici a nejen průměrnou? Se sbírkou tipů, bezplatných šablon a vzorových vět speciálně pro restaurace na Cvapp.cz budete schopni napsat motivační dopis, který vás odliší a pomůže vám zabodovat u pohovoru i bez zkušeností.
Tento vzor motivačního dopisu pro pracovníky v pohostinství spolu s naší přizpůsobitelnou šablonou motivačního dopisu:
Pokud píšete motivační dopis poprvé, je důležité vědět, čeho chcete dosáhnout. Ve skutečnosti možná ani nevíte, co motivační dopis vlastně je. I když jste už motivační dopis někdy předtím psali, nejspíš jste jej vnímali pouze jako prostředek k dosažení cíle. Pokud je motivační dopis zpracován pečlivě, může být tajnou zbraní, která vám zajistí vysněnou práci v pohostinství. Tento vzor motivačního dopisu pro pracovníky v pohostinství vám ukáže jak na to.
Nejprve základy. Motivační dopis je jednostránkový dokument (asi 200 až 400 slov), který doprovází váš životopis a umožňuje rozvést vaše nejdůležitější pracovní zkušenosti, dovednosti a úspěchy. I když nemáte žádné zkušenosti v pohostinství, může vám motivační dopis pomoct udělat skvělý dojem a přesvědčit personalistu, aby vám dal šanci – o tom více v další části.
Jelikož má motivační dopis volnější formu než životopis, dává vám příležitost navázat osobní kontakt s provozním restaurace a zaměřit jeho pozornost na všechny důvody, proč byste byli skvělým přírůstkem do jejich týmu.
Kvalitně napsaný životopis je důležitý první krok, ale budete také potřebovat čisté formátování, abyste vytvořili profesionální prezentaci. Ujistěte se, že používáte vhodné styly a velikosti písma a udržujete rovnováhu mezi bílým prostorem a textem, abyste čtenáře neunavili. Konkrétní doporučení pro formátování naleznete v našem celkovém průvodci motivačními dopisy.
Co když popis práce v restauraci nevyžaduje motivační dopis?
Nábor zaměstnanců do restaurací může mít často neformální charakter. Možná dokonce znáte provozního, který bude číst váš motivační dopis, nebo jste pro něj v minulosti pracovali. Někdy, když jsou žádosti podávány osobně nebo e-mailem, může být obtížné zjistit, jestli náborového pracovníka váš motivační dopis zajímá.
Pokud však nabídka pracovního místa výslovně neříká, abyste motivační dopis nezasílali, napsání promyšleného motivačního dopisu může vaše šance na získání pozice jenom zvýšit. Nezapomeňte tón a styl psaní přizpůsobit vašemu vztahu se zaměstnavatelem. Například pokud majitele restaurace dobře znáte, je rozumnější oslovit ho křestním jménem namísto příjmení.
V pohostinství pracuje spousta lidí, ale už méně je těch, kteří jsou opravdu zapálení pro jídlo a vaření. Provozní restaurací chápou, že pozice umývače nádobí nemusí být vaším konečným pracovním cílem, ale přesto by raději zaměstnali někoho, kdo je oddán své práci a chce vidět úspěch podniku.
Motivační dopis je tím nejlepším místem, kde můžete ukázat svou motivaci, pracovní morálku a snahu o spokojenost zákazníků. I bez zkušeností v gastronomii můžete ve svém motivačním dopise zdůraznit uplatnitelné dovednosti a osobnostní rysy, jako je pozitivní přístup, týmová práce, efektivita a přesnost.
Ty nejlepší motivační dopisy vás mohou skutečně dostat před ostatní kandidáty s letitou praxí. Kuchař nebo číšník, kteří se hodlají opřít o své předchozí zkušenosti, aniž by vysvětlili, proč se hodí právě konkrétní restauraci, se najednou mohou ocitnout v konkurenci s uchazečem, který nikdy předtím jako číšník nepracoval, ale projevuje učenlivost a vášeň pro značku restaurace.
Poslední úpravy
Doufáme, že tato část ukázala, jak důležité je psaní motivačního dopisu. Je však třeba udělat ještě jeden poslední krok, aby měl váš motivační dopis maximální efekt: přizpůsobit jej konkrétní pozici a restauraci, kam se hlásíte.
Přizpůsobit motivační dopis na míru znamená uvést v něm správné dovednosti, příklady a úspěchy, abyste vysvětlili, proč máte zájem nejen o jakoukoli pozici číšníka/servírky, ale právě o pozici v restauraci, do které se hlásíte. Spousta lidí umí přijímat objednávky a roznášet jídlo, tak proč by měl provozní restaurace přijmout právě vás?
Váš zájem o typ kuchyně, zkušenosti v podobných restauracích nebo láska k této konkrétní restauraci jako takové mohou být dobrým výchozím bodem přizpůsobení vašeho dopisu. Nezapomeňte se také zaměřit na to, co přinášíte po obchodní stránce. Jako zákazníkovi vám jde o to, co může restaurace udělat pro vás. Jako potenciální zaměstnanec se zaměřte na to, co vy můžete udělat pro restauraci.
Níže uvedený vzor motivačního dopisu vám poskytne výchozí bod pro vlastní žádost.
Vážená paní Nová,
je logické, že jako podnik se čtyřmi přímými konkurenty v okruhu pěti minut chůze potřebujete provozního, který bude schopen hostům zajistit efektivní a příjemnou obsluhu a zároveň špičkový gastronomický zážitek.
V naší rodině se již třetí generace zabývá italskou kuchyní. Pracoval jsem jako provozní manažer v restauraci svého bratrance a poté, co se podnik rozhodl prodat, se chci přesunout do zavedenějšího řetězce. Možnost následného postupu na pozici regionálního manažera je pro mne zajímavá a věřím, že mám vašim zákazníkům co nabídnout.
Vystudoval jsem střední školu zaměřenou na hotelnictví a dva roky po jejím ukončení jsem pracoval v Itálii pod vedením svého strýce (provozuje v Římě pětihvězdičkové bistro). Následně jsem osm let pracoval ve dvou rodinných restauracích, které pravidelně získávaly oborová ocenění.
Snažím se věnovat maximální pozornost všemu, co má vliv na gastronomický zážitek: rozvíjení vztahů se stálými hosty, dohled nad školením obsluhy, řešení stížností zákazníků a v případě nedostatku personálu i osobní zapojení do obsluhy u stolů. Manažeři italské restaurace by měli být v podniku vidět a měli by vystupovat aktivně. Spokojenost zákazníků na mé předchozí pozici dosáhla 98 %, zatímco při mém nástupu do zaměstnání činila 85 %. Rozšířením nabídky jsme zvýšili útratu na zákazníka o 28 % a tím, že jsme se zaměřili na snížení nákladů a omezení plýtvání, bylo dosaženo vyššího zisku, aniž bychom slevili ze zásady, že našim pracovníkům platíme lépe než konkurence.
Díky své proaktivní povaze a detailní znalosti italské kuchyně jsem stále v kontaktu s kuchaři a snažím se s nimi co nejvíce komunikovat, abychom společně nakupovali nejkvalitnější suroviny a vytvářeli nabídku nejchutnějších pokrmů. Díky tomu, že se k nám 36 % hostů pravidelně vracelo a že jsem byl aktivní na sociálních sítích, byl podnik před prodejem novému majiteli ve vynikající kondici.
Rád bych se dozvěděl, zda bych mohl podobně aktivně působit i pro řetězec Via Verona – jako provozního manažera a později případně i na regionální úrovni.
S pozdravem
David Gross
Odvětví pohostinství zahrnuje mnoho různých pracovních pozic a pracovišť s několika základními společnými rysy. Naštěstí zůstává struktura motivačního dopisu víceméně stejná, ať už jste číšník/servírka, kuchař, barman, umývač nádobí nebo jiný zaměstnanec. V této části projdeme všechny požadavky na kompletní motivační dopis, který udělá skvělý dojem.
Zde jsou klíčové součásti:
Další užitečné tipy ke každé z těchto částí a užitečné vzorové věty najdete v obecném průvodci motivačními dopisy.
Záhlaví motivačního dopisu je jako vývěsní štít restaurace – říká náborovému pracovníkovi, kdo jste a jaký je váš osobní styl. Prvním úkolem záhlaví je naservírovat náborovému pracovníkovi vaše osobní údaje. Druhým úkolem je vizuálně zapůsobit a udělat profesionální dojem. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je zvolit šablonu motivačního dopisu, která je v souladu se stylem a značkou restaurace. Je to jedno z mála míst, kde můžete jinak obyčejnému dokumentu dodat barvu, takže stojí za zamyšlení, co o vás jako o uchazeči vypovídá váš styl.
Cíl této části: Prezentovat jméno a kontaktní údaje a vytvořit atraktivní formátování, které upoutá pozornost náboráře.
Sladit styly dokumentů!
Stejně jako si restaurace udržuje konzistentní značku od reklamních cedulí přes jídelní lístky až po vizitky, také profesionální a kultivovaný uchazeč by měl zachovávat podobný vzhled všech součástí žádosti. Nejrychlejší způsob, jak toho dosáhnout, je sladit styly dokumentů vašeho motivačního dopisu a životopisu.
Šablona životopisu a odpovídající šablona motivačního dopisu tento krok velmi usnadní. Cvapp.cz nabízí desítky šablon vhodných pro různé typy restaurací. V našich editorech můžete dokonce přizpůsobit barvy a styly, aby lépe odpovídaly restauraci, kde se hodláte ucházet o místo.
Stejně jako pozdrav obsluhy může rozhodnout o tom, zda si zákazník pochutná na jídle, také pozdrav ve vašem motivačním dopise hraje velkou roli při udávání tónu zbytku dopisu. Naštěstí to nemusí být příliš složité. Nejprve zvažte svůj vztah se zaměstnavatelem. Znáte jej křestním jménem, nebo je to váš první kontakt s provozním? Pak zvolte pozdrav následovaný správným oslovením a jménem. "Vážený" bude dobře fungovat pro formální situace, ale pro neformálnější dopisy bude lepší použít "Ahoj" nebo "Dobrý den".
Cíl této části: Napsat přátelský a osobní pozdrav v motivačním dopise, který vychází z vašeho vztahu se zaměstnavatelem a z formálnosti pracoviště.
Význam jmen a osobního oslovení
Číšníci vědí, jak důležité je navázat osobní kontakt prostřednictví jména. Proto se u stolu na začátku představují. Je totiž vědecky prokázáno, že lidé mají pozitivní neurologickou odezvu, když slyší vlastní jméno.
Ve většině restauračních zařízení by nemělo být příliš obtížné zjistit jméno pracovníka náboru zaměstnanců nebo majitele restaurace. Můžete dokonce zavolat a zeptat se, komu by máte motivační dopis adresovat. Velké řetězce a fastfoody budou nejspíš najímat z centrální kanceláře. V tom případě je téměř nemožné zjistit jméno manažera, natož toho, kdo bude váš dopis číst.
Ale nebojte, možnosti tu jsou. Pokud je to jen trochu možné, snažte se vyhnout neosobnímu "Komukoli, koho se to týká" a místo toho zvolte název restaurace, kterému bude předcházet zobecňující podstatné jméno, jako je "Tým" nebo dokonce "Parta" u restaurací přátelského ražení.
Vzhledem k tomu, že provozní restaurací mají často málo času na čtení motivačních dopisů a filtrování uchazečů, často rozhodnou, jakým typem zaměstnance byste byli, pouze na základě úvodního odstavce. Proto je důležité věnovat čas promýšlení poutavého, profesionálního úvodu, který hned na začátku osloví potřeby restaurace. Zajímavým úvodem může být anekdota o tom, jak jste poskytli výjimečný zákaznický servis, relevantní statistika nebo osobní prohlášení.
Cíl této části: Hned na začátku vzbudit zájem příkladem, statistikou nebo prohlášením, které oslovuje potřeby provozního restaurace a motivuje jej k přečtení hlavní části vašeho motivačního dopisu.
Vážená paní Nová,
je logické, že jako podnik se čtyřmi přímými konkurenty v okruhu pěti minut chůze potřebujete provozního, který bude schopen hostům zajistit efektivní a příjemnou obsluhu a zároveň špičkový gastronomický zážitek.
Hlavní část motivačního dopisu vám konečně skýtá prostor na podrobné vysvětlení vašich cílů, úspěchů a důvodů, proč se ucházíte o místo v dané restauraci. Tuto část můžete zpřehlednit použitím metody SÚČV k uvádění příkladů z předchozího zaměstnání. Nejprve stručně popište situaci (S) a požadovaný úkol (Ú), pak vysvětlete svou činnost (Č) a pozitivní výsledek (V), který přinesla. Nezapomeňte, že příklady musí být stručné a musí jasně souviset s dovednostmi potřebnými pro vaši potenciální pozici. Můžete také použít čísla, fakta a procenta, abyste dodali váhu vašim úspěchům a ilustrovali svůj vliv.
Ve druhém odstavci hlavní části se můžete věnovat motivaci a důvodům, proč se ucházíte o práci právě v dané restauraci, jakož i potenciálním přínosům z vaší strany.
Cíl této části: Uvést příklady relevantních dovedností pomocí metody SÚČV, vysvětlit svůj zájem o restauraci a potenciální přínos.
V naší rodině se již třetí generace zabývá italskou kuchyní. Pracoval jsem jako provozní manažer v restauraci svého bratrance a poté, co se podnik rozhodl prodat, se chci přesunout do zavedenějšího řetězce. Možnost následného postupu na pozici regionálního manažera je pro mne zajímavá a věřím, že mám vašim zákazníkům co nabídnout.
Vystudoval jsem střední školu zaměřenou na hotelnictví a dva roky po jejím ukončení jsem pracoval v Itálii pod vedením svého strýce (provozuje v Římě pětihvězdičkové bistro). Následně jsem osm let pracoval ve dvou rodinných restauracích, které pravidelně získávaly oborová ocenění.
Snažím se věnovat maximální pozornost všemu, co má vliv na gastronomický zážitek: rozvíjení vztahů se stálými hosty, dohled nad školením obsluhy, řešení stížností zákazníků a v případě nedostatku personálu i osobní zapojení do obsluhy u stolů. Manažeři italské restaurace by měli být v podniku vidět a měli by vystupovat aktivně. Spokojenost zákazníků na mé předchozí pozici dosáhla 98 %, zatímco při mém nástupu do zaměstnání činila 85 %. Rozšířením nabídky jsme zvýšili útratu na zákazníka o 28 % a tím, že jsme se zaměřili na snížení nákladů a omezení plýtvání, bylo dosaženo vyššího zisku, aniž bychom slevili ze zásady, že našim pracovníkům platíme lépe než konkurence.
Díky své proaktivní povaze a detailní znalosti italské kuchyně jsem stále v kontaktu s kuchaři a snažím se s nimi co nejvíce komunikovat, abychom společně nakupovali nejkvalitnější suroviny a vytvářeli nabídku nejchutnějších pokrmů. Díky tomu, že se k nám 36 % hostů pravidelně vracelo a že jsem byl aktivní na sociálních sítích, byl podnik před prodejem novému majiteli ve vynikající kondici.
Konečně jste dospěli k závěru svého motivačního dopisu. V této jednoduché části jde o to, abyste v personalistovi zanechali pozitivní dojem a vzbudili v něm zájmem dozvědět se více. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je výzva k akci. Tato věta vyjadřuje vaše nadšení pro danou pozici a vybízí personalistu, aby vás kontaktoval. Pokud vám to prostor dovolí, můžete dokonce znovu uvést své kontaktní údaje.
Pak se rozlučte profesionálním a vhodným pozdravem: ”S pozdravem" a "S přátelským pozdravem" představují adekvátní a zdvořilé zakončení.
Cíl této části: Dopis zdvořile a přátelsky zakončit výzvou k akci, která personalistu vybídne, aby vás kontaktoval.
Rád bych se dozvěděl, zda bych mohl podobně aktivně působit i pro řetězec Via Verona – jako provozního manažera a později případně i na regionální úrovni.
S pozdravem
David Gross
Ať už jste v restauraci pracovali dříve, nebo je to vaše první pracovní zkušenost, existuje několik klíčových vlastností, kterými se může váš motivační dopis odlišit.
Od servírek a recepčních po umývače nádobí a pomocné číšníky – jediná restaurace dokáže nabídnout nepřeberné množství pracovních příležitostí a skvělých prvních pracovních zkušeností. Tato zaměstnání vás mohou naučit celou řadu obecných dovedností, jako je práce v týmu, smysl pro detail a obsluha zákazníků, ale i specifičtější dovednosti, jako je obsluha v restauraci a vaření. A protože restaurace jsou otevřené večer a o víkendech, nabízejí spoustu pozic na částečný úvazek pro studenty nebo lidi hledající druhou práci.
Ale jak získat práci v restauraci, pokud jste v žádné předtím nepracovali?
Prvním krokem při hledání práce je porozumět potřebám restaurace. Začněte inzerátem práce, webovými stránkami a sociálními sítěmi. Jaké detaily nabízejí o ideálním uchazeči? Jedná se o špičkovou restauraci, kde je klíčová profesionalita a smysl pro detail? Nebo je to rodinný hostinec, který vyžaduje rychlost a široký úsměv? Jelikož restaurace, do které se hlásíte, pravděpodobně není daleko od vašeho bydliště, určitě bude stát za to ji navštívit, abyste lépe pochopili jejich styl obsluhy. Jaké je jídlo? Jak se stávající personál chová k zákazníkům a k sobě navzájem?
Jakmile provedete malý průzkum, zamyslete se nad kvalitami a dovednostmi, které již máte a které vám pomohou zapadnout.
Zde je několik příkladů vlastností, které nevyžadují předchozí práci v restauraci:
Odeslání žádosti
Restaurace jsou mnohem přístupnější než jiná pracoviště. Pokud se nehlásíte do fastfoodu s centrálním náborem, provozní, který čte vaši žádost, pravděpodobně pracuje na místě, kam žádost posíláte. Proto je navázání lidského kontaktu jednou z nejdůležitějších věcí, které můžete udělat, abyste manažerovi utkvěli v paměti.
Pokud není požadováno online nebo e-mailem, zkuste žádost předat osobně v době, kdy je volno (obvykle odpoledne), kdy máte největší šanci potřást provoznímu rukou a představit se. Pak počkejte několik dní, nanejvýš týden a zavolejte nebo se zastavte osobně. Přátelský úsměv, trochu iniciativy a skvělý motivační dopis jsou často vše, co potřebujete k získání své první práce v pohostinství.
Pomocí nástrojů Cvapp.cz si můžete vytvořit úžasný motivační dopis během chviličky: už žádný tvůrčí blok, pouze návrhy a příklady schválené náboráři. Zvyšte své šance na zaměstnání s nejlepším online editorem motivačních dopisů.