Životopis pracovníka v maloobchodu, který stojí za povšimnutí, nabízí totéž co skvěle naaranžovaná výloha: vytváří poutavou kompozici, která zaujme a následně prodává produkt. Přesně to je vaším cílem při sestavování životopisu prodavače v maloobchodu.
Než začnete psát životopis, musíte si uvědomit, co do něj patří. Vaše CV musí obsahovat následující části:
Každý maloobchodní prodejce nabízí něco trochu jiného a vaše CV by tomu mělo odpovídat. Chcete-li vytvořit co nejlepší životopis prodavače, musíte si něco zjistit o svém budoucím zaměstnavateli. Seznamte se s filozofií společnosti a jejím stylem práce a poznejte její sortiment. Čím víc uzpůsobíte svoji žádost konkrétní situaci, tím větší je naděje, že vás pozvou na pohovor.
Ve většině případů doporučujeme používat formát životopisu uspořádaný v obráceném chronologickém pořadí. Tento formát upřednostňují personalisté a systémy ATS, kterými musí váš životopis projít, aby se dostal do rukou konkrétní osoby.
Ačkoli existují i jiné formáty, měli byste je používat pouze ve zvláštních případech. Vzhledem k tomu, že práce v maloobchodu je často vstupní branou na trh práce, může se to týkat i vás. Pokud se jedná o vaše první zaměstnání, podívejte se na námi doporučované formáty životopisů s alternativním chronologickým nebo smíšeným řazením.
Uzpůsobte žádost, abyste vyzráli na ATS
Většina společností působících v maloobchodu používá automatizované personalistické systémy pro výběr uchazečů (ATS). (Pokud podáváte žádost online, bude tomu tak zcela určitě.) Software je naprogramován tak, aby vyhledával klíčová slova a fráze, které zaměstnavatel považuje pro inzerované pracovní místo za nejdůležitější. ATS pak váš životopis porovná se všemi životopisy uchazečů o danou pozici.
Velká část práce v maloobchodě spočívá v navázání kontaktu s ostatními lidmi; oddíl souhrnu je místem, kde můžete navázat kontakt s personalistou. Ne nadarmo se mu také říká profil. Zde můžete využít svůj osobní styl a tón a dát tak personalistům najevo, kým jste, a prosadit své prodejní dovednosti tím, že vystavíte do popředí svoje vlastnosti profesionála.
Motivovaná a pracovitá zaměstnankyně maloobchodní prodejny se zaujetím pro módu a design. Schopnost pracovat jako produktivní člen týmu, vycházet vstříc potřebám zákazníků a pomáhat s dosahováním cílů v oblasti prodeje.
Jak vytvořit přesvědčivou dosavadní kariéru pro životopis uchazeče o práci prodavače? Za prvé, neuvažujte o úkolech, ale o dosažených výsledcích a úspěších. Poté začněte každou odrážku výrazným dějovým slovem a uveďte údaje a podrobnosti, stejně jako v našem vzorovém textu životopisu níže.
Níže najdete vzor oddílu dosavadní kariéry k úpravám podle potřeby.
Prodavačka ve společnosti B&D Hranice
Červenec 2018 – červen 2021
Prodavačka v obchodě s oděvy Móda Hranice
Duben 2015 – květen 2018
Důležitost sekce dovedností nelze podcenit. Vybíráte své nejlepší dovednosti, ale také ty, které jsou podle vás pro cílovou pozici nejdůležitější. V jednostránkovém dokumentu, který předkládáte, máte jen málo prostoru, musíte proto personalistům ukázat, že disponujete vším, co je nutné pro dobře odvedenou práci.
Zde je 8 nejlepších dovedností, které podle výzkumu společnosti Harver, poskytovatele softwaru ATS, očekávají od svých zaměstnanců společnosti zabývající se maloobchodním prodejem:
Vyberte si některé z těchto měkkých dovedností a přidejte k nim tvrdé dovednosti, jako je znalost maloobchodního softwaru nebo propagace, a vytvořte tak ucelený obraz o svých profesních kvalitách.
Níže najdete vzor oddílu životopisu vyhrazeného pro dovednosti.
Střední škola obchodu a služeb
Hranice
Září 2011 – květen 2015
Možná jste se všechny své dovednosti naučili při práci nebo máte diplom z marketingu, propagace či příbuzné oblasti podnikání. Pokud takový titul máte, určitě sem patří. Jestliže jste získali nějaké ocenění nebo vyznamenání související s vaší kariérou, uveďte je zde také.
Hledáte-li svoji první práci, neváhejte vyjmenovat konkrétní absolvované kurzy, které prokazují, že jste získali dovednosti potřebné pro dané povolání.
Níže najdete vzor oddílu životopisu věnovaného vzdělání, který vám ukáže, jak tuto část správně uspořádat.
Jako profesionál v maloobchodu víte, že na vzhledu vaší prodejny záleží. Stejně tak záleží i na vzhledu vašeho životopisu. Jaké vizuální sdělení se snažíte předat? Do jisté míry je můžete přizpůsobit stylu zaměstnavatele, na kterého cílíte, v každém případě je však z hlediska grafické podoby dokumentu lepší být spíše konzervativní.