Výhodou motivačního dopisu je to, že je flexibilní, což ale neznamená, že zcela postrádá jakoukoli strukturu. V této kapitole si rozdělíme osvědčenou strukturu motivačního dopisu do jednoduchých kroků. Zde jsou hlavní složky textu:
Záhlaví vašeho motivačního dopisu plní dvě důležité funkce. Především umožňuje personalistovi rychle identifikovat váš dokument a najít vaše celé jméno a kontaktní údaje pro případ, že se s vámi bude chtít domluvit na pohovoru. Ve velkých školách, kde se o přijímání nových zaměstnanců stará celý tým lidí, máte díky jasně vymezenému záhlaví větší šanci, že se vaše žádost o zaměstnání nestane jedním z mnoha anonymních dokumentů.
Druhým účelem záhlaví je vytvořit atraktivní formátování, díky němuž váš text vynikne. Vzhledem k tomu, že školství je poměrně formální obor, bude důležité zachovat profesionální vzhled, ale u některých pracovních pozic můžete chtít vyjádřit také kreativitu nebo přátelskou povahu. Šablony životopisů a motivačních dopisů vám pomohou dosáhnout vyváženého poměru žádoucích parametrů, aniž by vás to stálo příliš mnoho času a energie.
Cíl tohoto oddílu: označit dokument vaším jménem a kontaktními údaji a vytvořit atraktivní formátování, které bude profesionální a poutavé.
Oslovení je krátký oddíl motivačního dopisu, který může mít zásadní význam. Naštěstí je tato část docela jednoduchá. Udáváte zde zdvořilý a uctivý tón pro zbytek textu. U pozic v oblasti vzdělávání je téměř ve všech případech nejvhodnějším oslovením „Vážená paní“ nebo „Vážený pane“ následované příjmením ředitele školy nebo personalisty. S tímto oslovením se proto setkáte i v našem vzoru motivačního dopisu.
Cíl tohoto oddílu: oslovit příjemce jménem a navodit tak zdvořilý a přátelský tón dopisu.
Vážený pane Strnade,
Silný první odstavec patří k největším výhodám, které svému motivačnímu dopisu můžete zajistit. Personalisté třídí desítky žádostí o zaměstnání, energická a jedinečná úvodní věta proto má velký význam. Dopis můžete také zahájit zajímavým faktem, relevantní statistikou nebo příkladem svých zkušeností – jen nezapomeňte použít vhodný, profesionální tón.
Cíl tohoto oddílu: dodat svému motivačnímu dopisu energii, upoutat pozornost čtenáře zajímavým faktem nebo příkladem a přejít rovnou k hlavní části.
mám za sebou 24 let praxe jako středoškolská učitelka anglického jazyka, v uplynulých 7 letech jsem působila na pozici zastupující učitelky na školách, které potřebovaly zajistit dočasnou náhradu během mateřské dovolené nebo nemoci. Nyní bych chtěla své služby nabídnout také vaší agentuře.
Hlavní část motivačního dopisu tvoří největší část celého dokumentu a je to místo, kde se můžete konečně uvést hlavní důvody pro to, aby vás přijali na tuto pozici. Aby se vám psalo snadněji, zkuste hlavní část rozdělit na dva dílčí oddíly.
V prvním můžete použít metodu STAR, která umožňuje popsat situaci, požadovaný úkol, kroky, které jste podnikli, a pozitivní výsledek, jehož jste dosáhli (STAR – Situation, Task, Action, Result). Vždy vybírejte příklady, v nichž figurují scénáře, které se s největší pravděpodobností mohou vyskytnout i na pozici, o kterou se ucházíte. Tuto metodu využívá i níže uvedený vzorový odstavec motivačního dopisu.
Ve druhé dílčí části se můžete opět zaměřit na své nejvýznamnější dovednosti a uvést příklady toho, v čem budete na novém působišti jako učitel nebo učitelka přínosem pro své okolí.
Cíl tohoto oddílu: předložit s využitím metody STAR konkrétní příklady svých dovedností a zkušenosti, informovat o tom, v čem bude spočívat váš přínos.
Jako zastupující učitelka mám bohaté zkušenosti s nejrůznějšími formami jazykové výuky na 16 školách v rámci celého kraje, vyučovala jsem žáky středních škol i odborných učilišť. Pro kvalitu středoškolské výuky jazyků je velmi důležité důsledně dodržovat vzdělávací plán, snažila jsem se proto vždy prohlubovat znalosti studentů v souladu s osnovami a nikoli improvizovanou výukou. Musí-li třídu převzít nový vyučující, nejlepším přístupem je kombinovat nové učivo s opakováním dříve probrané látky.
Být zastupujícím učitelem při výuce jazyka je náročné, protože se musíte rychle zorientovat v jazykové kompetenci studentů – je třeba studentům porozumět a poznat, jaký přístup bude z hlediska jejich jazykového rozvoje nejvhodnější. Mám klidnou a nenucenou povahu, která přispívá k pohodové atmosféře ve třídě, a moje nadšení pro jazyk je zárukou, že výuka nikdy nebude nudná. Odlišný přístup nového pedagoga může v některých případech znamenat nový impuls.
V rámci své univerzální role také doučuji studenty, kteří mají potíže s gramatikou. Vypracovala jsem speciální postup založený na mluvené řeči, který usnadňuje pochopení obtížnějších gramatických jevů, a díky zkušenostem s velmi rozmanitými typy studentů jsem dokázala vytvořit velmi účinný systém výuky.
Během své praxe jsem také asistovala ve školních sportovních a plaveckých oddílech a koordinovala školní akce. Učitelé se podílejí na aktivitách školy i mimo vyučování a já jsem v tomto ohledu velmi aktivní.
Jste u cíle! Nyní, když jste vylíčili své dovednosti a zkušenosti, je čas dopis ve zdvořilém duchu ukončit a vyzvat personalistu nebo ředitele školy, aby vás kontaktoval. Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je učinit výzvu k akci. Jedná se o větu, která pozitivně vyjadřuje váš zájem o danou pozici a vyzývá personalistu, aby se s vámi spojil. Pokud chcete, můžete zde opět uvést své telefonní číslo nebo e-mail.
Teď už zbývá jen vybrat vhodné rozloučení. Můžete napsat „Děkuji za Váš čas“, „S pozdravem“ nebo „Srdečně zdravím“.
Cíl tohoto oddílu: vytvořit účinnou výzvu k akci, která personalistu přiměje k tomu, aby vás kontaktoval, a zdvořile se rozloučit.
Ráda bych se s Vámi setkala během pohovoru a přesvědčila Vás, že mohu nabídnout účinné a smysluplné metody výuky. Při výuce jazyka se každá vyučovací hodina počítá.
S pozdravem
Iva Stárková