Písemné projevení zájmu o pracovní pozici vám může otevřít dveře, které by jinak zůstaly zavřené.
Nemusíte mít vždy volné pracovní místo, abyste se mohli spojit s potenciálním zaměstnavatelem. Spekulativní žádosti o zaměstnání vytvářejí příležitosti, když se podají ve správný čas.
Ať už se ucházíte o místo spekulativně, nebo protože se vám společnost líbí, či protože víte z doslechu, že nabízí pracovní pozice, a chcete předběhnout dav, anebo protože chcete svůj případ prezentovat internímu publiku mimo formální proces, musíte k tomu najít nejlepší prostředek. Zaměstnavatelé jsou zvyklí dostávat motivační dopisy, tak proč nepoužít jeden pro pracovní místo, které (zatím) neexistuje? Pokud zájem projevíte dostatečně zajímavě, třeba pro vás tu pozici otevřou.
Podívejme se na to, proč by mohlo být písemné projevení zájmu o (zatím) nenabízené pracovní místo dobrou alternativou:
Přísloví „Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě“ dávno neplatí, a je otázkou, zda někdy vůbec platilo. Už i naše babičky říkávaly: „Líná huba, holé neštěstí.“ Seberte odvahu a dejte písemně najevo zájem, možná vám to změní život.
Neobtěžuji náborového manažera spekulativní žádostí? Pokud se na danou pozici skvěle hodíte a máte pádné důvody pro to, aby se pro někoho s vašimi schopnostmi vytvořilo pracovní místo, pak je projevení zájmu legitimním nástrojem ve výzbroji uchazeče o zaměstnání. Náboroví manažeři se zajímají o jakýkoli způsob, jak zlepšit výsledky svého oddělení, a k tomu jistě patří i obohacení týmu o lidi, do kterých stojí zato investovat.
Jestliže personalistu neznáte, musíte být opatrní v prvotním oslovení (o tom později), ale průzkumná zpráva s přiloženým pečlivě zacíleným dopisem odstartovala nejedno úspěšné hledání práce.
Dopis o zájmu je jednostránkový dokument, ve kterém projevujete zájem pracovat pro určitou společnost na určité pozici. Obsahuje vysvětlení, jak se díky svým zkušenostem a osobnostním předpokladům hodíte pro danou práci.
Měl by být do značné míry přizpůsoben firemní kultuře a informacím o tom, co budoucí pozice vyžaduje. Pokud ukážete, že rozumíte požadavkům dané práce, budou argumenty, proč vás pozvat na pohovor, pádnější. Překvapte je tím, kolik toho víte – ušít dopis na míru zabere čas, ale je to jediná možnost, pokud chcete, aby si vás všimli.
99 % vašich konkurentů takovou iniciativu neprojeví. Jistě, ve většině případů dostanete zamítavou odpověď, ale pokud na to půjdete chytře, nezkazíte si vztahy do budoucna.
Představte si klasický dopis o zájmu jako obchodní nabídku. Nastíníte poptávku a poté nabídnete řešení, jak tuto poptávku uspokojit (řešením jste vy). Takový spekulativní přístup musí využívat rafinované prodejní techniky, aby přesvědčil personalistu, že stojí zato, oťuknout si vás po telefonu.
Hrozí zde nebezpečí, že o společnosti nevíte dost, abyste správně posoudili příležitost. Pokud situaci špatně odhadnete, personalisté vás automaticky odmítnou. Pravděpodobně si také zapamatují vaše jméno pro případ, že se uvolní skutečná pozice. Buďte opatrní.
Spekulativní povaha dopisu o zájmu vyžaduje, aby se jeho tón a obsah lišil od motivačního dopisu, který se používá společně s životopisem při žádosti o inzerovanou pozici. Buďte zdvořilí, ale neotřesitelní ve svém přesvědčení, že máte na to, abyste něco změnili. Pokud budete příliš „doufat“, nikoho nepřesvědčíte.
Raději se ptejte, než abyste vyslovovali domněnky. Vzhledem k tomu, že nemáte k dispozici popis pracovní pozice, na kterém byste mohli založit svůj dopis, měl by váš tón být spíše zjišťovací a zvídavý než rezolutní a naléhavý.
Když větu začnete slovy „Zajímalo by mě, zda....“ a „Rád bych zjistil....“, zmírníte tón projevení zájmu a vyvoláte v personalistovi pocit, že má možnost nikoli povinnost odpovědět na vaše otázky (pokud jsou relevantní). Musíte je přimět, aby se zajímali o to, co dalšího můžete nabídnout – v dopise o zájmu totiž nemáte tolik prostoru. Navnaďte je. Přimějte je, aby se také ptali.
Dopisy o zájmu, někdy též zvané prezentační dopis nebo čistě jen projevení zájmu, nejsou tak rozšířené jako motivační dopis, stále jsou však poměrně častým nástrojem hledání zaměstnání. Kdy se vlastně používají?
Odhady velikosti „skrytého trhu práce“ se liší, ale čísla se pohybují i kolem 40-50 %. Existuje spousta neinzerovaných pracovních nabídek. Představte si, že jste šéfem, který se právě chystá pověřit svého podřízeného určitou funkcí, a najednou dostanete dopis o zájmu od externího uchazeče, který má mnohem lepší kvalifikaci. Co uděláte? Interní politiku pověsíte na hřebík – vezmete toho, kdo pro vás odvede nejlepší práci.
Nemyslete si, že ostatní uchazeči nebudou zdůrazňovat svůj zájem a vhodnost. Pokud jste schopni zaplnit stránku relevantními a přesvědčivými důvody, proč jste nejlepší osobou pro danou práci (která náhodou formálně „neexistuje“), proč nezkusit štěstí? Zjistěte přes známé, zda neví o nějakých potenciálních volných pracovních místech v nadcházejících měsících, a začněte psát.
Již nějakou dobu se vám daří zlepšovat hodnocení výkonu a vaše pracovní povinnosti se vám rozrůstají před očima. Ale stále máte svůj předchozí titul a platové zařazení. To by se líbilo málokomu. Vyjádření zájmu o povýšení je způsob, jak formálně položit otázku. Ukažte, že jste průkopník, který hledá novou výzvu (ale který by se zároveň nebál poohlédnout se jinde, pokud by nepřišla).
Není dobré usnout na vavřínech a očekávat, že všichni mluví o tom, jak jste úžasní, a jak jste zralí na povýšení. Může se totiž stát, že než se nadějete, budou inzerovat vyšší pozici externě a vy budete mít o dost silnější konkurenci. Zařiďte si povýšení dřív, než se pozice objeví v nabídkách práce, a ukažte zaměstnavateli, že byste svůj kariérní růst realizovali raději u něj než jinde.
Kolegyně se nechala slyšet, že brzy odejde do důchodu. Dozvíte se o projektu, který by mohl vyžadovat někoho s vašimi schopnostmi. Rozpočet na počet zaměstnanců vašeho oddělení se zvýšil o 50 %, ale ještě není zcela dokončena organizační změna. Jak projevit zájem o interní pracovní místo?
Když přijdete včas s dopisem o zájmu, ve kterém podrobně popíšete, jak můžete přispět, můžete v takových situacích získat výhodu. Není nic špatného na tom, když projevíte určitou iniciativu a nabídnete se pro různé příležitosti, které ještě nejsou oficiálně na seznamu pozic, které má personální oddělení obsadit. Svědčí to o vašem odhodlání a proaktivním jednání. Nečekejte, až se vymyslí popis pracovní pozice nebo až se podepíše náborová kampaň. Pusťte se do toho sami!
Ne všechny společnosti mají stanovený strop počtu stážistů, které mohou v daném okamžiku přijmout. Stážisté přicházejí a odcházejí, takže pokud máte pocit, že můžete v určité oblasti něco změnit, vždy se vyplatí se o to pokusit. Není také těžké přidat do rozpočtu na zaměstnance něco víc na stážistu, protože se s nimi často počítá a jsou odměňováni v jiném režimu než regulérní zaměstnanci.
Žádosti stážistů jsou ze své podstaty vždy spíše spekulativní. Vzhledem k tomu, že stážisté nemusí mít rozsáhlý životopis, odvede dopis o zájmu lví podíl práce. Nezapomeňte hovořit o výsledcích, které stáž firmě přinese. Poodhalte o něco ze své osobnosti a sdělte personalistovi, jak přispějete k chodu týmu. Stážisté mohou být pro firmu vítanou injekcí energie a nápadů.
Nic z výše uvedeného nemusí být pravda a nemusí existovat žádný jiný důvod, proč psát dopis o zájmu, než že se vám daná firma a její činnost hrozně líbí. Pravdou je, že byste to měli dělat jen jednou za pár let (jinak budete vypadat jako stalker), ale nejedné kariéře pomohlo to, že se člověk čirou náhodou octl ve správný čas na správném místě.
Pokud je dopis čistě spekulativní, dbejte na správný tón oslovení, buďte o něco stručnější než obvykle a nepronásledujte adresáta dalšími upomínkami. Vypusťte svou naději do světa a uvidíte, co se vám vrátí. Nikdy nevíte. Možná se můžete zkusit diskrétně připomenout o několik týdnů později, ale netlačte na pilu.
Jak tedy napsat dopis o zájmu o příští zaměstnání? Odpovědí na tuto otázku jsou cíle projevení zájmu. Dopis o zájmu by měl ukázat, že:
Je to dokonalá krátká prezentace při hledání zaměstnání, která vyžaduje pečlivě strukturovanou argumentaci. Buďte logičtí, ne emotivní.
Může se stát, že nevíte, komu by měl být dopis o zájmu adresován. Ačkoli motivační dopis se vždy doporučuje adresovat osobě, která je autorem popisu pracovní pozice, psát přímo vedoucímu náboru působí poněkud vlezle, pokud ho neznáte.
Doporučujeme se s ním spojit na sociálních sítích (obvykle LinkedIn) a pak mu můžete poslat přímou zprávu s jeho jménem v dopise. Neadresné e-maily se v tomto případě nedoporučují, protože je téměř jisté, že si je nikdo nepřečte. Takhle vyřešíte oba problémy najednou. I když na vaši první zprávu na sociálních sítích neodpoví, alespoň ukážete, že jste si dali tu práci a vyhledali si ho.
Pokud jméno nemáte a posíláte dopis přímo do obecné schránky, je vhodnější vřelejší pozdrav, například „Milý týme společnosti…“. Rozhodně nepoužívejte arogantní a neslané, nemastné „Vážení“.
První odstavec dopisu o zájmu by měl být velmi konkrétní a měl by přesně popisovat, v čem a jak si představujete svůj přínos pro společnost.
Vzhledem k tomu, že daná pozice nemusí v současné době existovat v podobě, jakou si představujete, důkladně se seznamte s vnitřním fungováním společnosti, abyste zjistili, kam se hodíte. V těchto prvních rozhodujících řádcích musíte identifikovat problém(y) a navrhnout sebe jako řešení. Zůstaňte skromní – navrhujte, nenaléhejte.
Dopisu o zájmu můžete zahájit několika různými způsoby. Ty se velmi podobají možnostem úvodu motivačního dopisu:
Hlavní část dopisu o zájmu by měla sledovat logický tok vaší argumentace.
Nejprve si připravte půdu pod nohama. Sdělte podrobnosti o tom, proč by vás firma mohla potřebovat na konkrétní pozici. Hovořte o finančním a lidském dopadu. Vykreslete obraz toho, jak by život mohl být o něco lepší.
Nestyďte se vyzdvihnout svůj potenciální přínos. Podložte své argumenty důkazy o relevantních minulých výkonech a buďte konkrétní v tom, co si myslíte, že byste mohli přinést. Kvantifikujte vše, co můžete.
Hlavní část dopisu o zájmu co nejvíce přibližte danému oboru, a to z hlediska jazyka, který používáte, příkladů, které uvádíte, a dovedností, kterými disponujete. Čím více z něj bude křičet „hele, jsem jeden z vás“, tím větší šanci budete mít, že se prosadíte.
Pro úsporu místa uvádějte úspěchy v odrážkách. I když budete chtít vytvořit plynulý a přesvědčivý text, použití odrážek uprostřed dopisu pro sdělení vašich klíčových úspěchů může být účinným způsobem, jak zanechat dobrý dojem. Bodové odrážky automaticky přitahují pozornost čtenáře, a pokud je zkombinujete se silnými akčními slovesy na začátku, vaše úspěchy jen tak nepřehlédnou.
Hlavním cílem dopisu o zájmu je vzbudit v personalistovi zvědavost. Zaséváte semínko, které možná nějakou dobu nevyklíčí, takže nemůžete končit důraznou výzvou k pohovoru, jakou by měl obsahovat motivační dopis. Je však zcela rozumné položit si otázku, zda by náborový manažer nebyl v určitém okamžiku přístupný rozhovoru.
Usnadněte náborovému manažerovi kontakt s vámi, ujistěte se, že jste uvedli svůj e-mail a číslo mobilního telefonu, a uveďte, že si rádi zavoláte nebo se sejdete, kdykoli mu to bude vyhovovat. V této křehké fázi je klíčová flexibilita.
Udělejte všechno proto, abyste navázali konverzaci, a na e-maily odpovídejte obratem (v každém případě do hodiny – ať nepůsobíte příliš zoufale). Snažte se, aby seznamování s vámi probíhalo co nejplynuleji. Pro začátek to bude mimo oficiální náborové kanály, takže by to mělo být možné.
Každá pozice je jiná, každá firma je jiná, ale podívejte se na náš vzor dopisu o zájmu, abyste viděli, co máme na mysli. Jiří se doslechl, že se možná objeví volné místo u atraktivního zaměstnavatele, a chce svůj zájem dát najevo vedoucímu náboru dříve, než se na pozici vrhne sousta dalších uchazečů.
Vážená paní Kamišová,
po diskusi o digitální transformaci s Vaším kolegou Janem Křížem na nedávném zasedání zástupců jazykových škol připravujících na zkoušky TEFL jsem vyrozuměl, že v nadcházejících dvou letech plánujete rozšířit nabídku výuky online.
Jelikož jsem vedl tým pro digitální transformaci jazykové školy Spěváček v Brně, strávil jsem tři roky tvorbou takovéto výuky. Vzhledem k tomu, že plánuji stěhování do Prahy, obracím se na Vás s dotazem, zda by se nenašla příležitost popovídat si o tom, jak by mé dovednosti mohly přispět k Vaší transformaci.
Za svou osmiletou kariéru učitele angličtiny jsem měl možnost pozorovat, jak životy zejména dospívajících a mladých lidí ovládla digitální zařízení. Uvědomil jsem si, že výukové prostředí nyní následuje studenta, ať už se nachází kdekoli v okamžiku, kdy se rozhodne (nebo má možnost) studovat. Digitální výuka jazyků mě fascinuje už čtyři roky, ale vždy v kombinaci se živými učiteli, nikoliv spoléháním se pouze na software a algoritmy.
Mezi mé digitální úspěchy v jazykové škole Spěváček patří např:
Rád uvítám možnost kdykoli s Vámi probrat Vaše plány a doufám, že mé znalosti budou moci přispět k Vašemu budoucímu úspěchu.
S pozdravem,
Jiří Dlouhý
Tento vzorový dopis o zájmu můžete použít jako základní inspiraci nebo si některé jeho části upravit a vložit do něj vlastní informace (nezapomeňte, že výsledkem by měl být jedinečný dokument, nikdo nemá rád obecné řeči).
Při psaní dopisu o zájmu je třeba zvážit ještě několik drobností. Musíte napsat něco, co odpovídá vašim konkrétním cílům, ujistit se, že délka dopisu je přiměřená, a zajistit, abyste jej odeslali způsobem, který maximalizuje jeho šance na přečtení.
Mezi motivačním dopisem a dopisem o zájmu je určitá podobnost, hlavní rozdíl však spočívá v tom, že první reaguje na inzerovanou nabídku práce, zatímco druhý je spíše spekulativní žádostí. To je podstatný rozdíl, protože obsah i jazyk dopisu se budou lišit.
Motivační dopis se zasílá v reakci na inzerované volné pracovní místo a jeho cílem je podpořit váš životopis. Projevení zájmu je poněkud samostatnější a nezávaznější dokument, protože je určen spíš k oslovení (nebo zjištění) potřeb zaměstnavatele než k odpovědi na konkrétní inzerát s nabídkou práce.
Dopis o zájmu by měl být co nejkratší, aby byl pádným argumentem pro zahájení diskuse. Pokud daná pozice formálně neexistuje, neměli byste psát mamutí dvoustránkový motivační dopis, ale i tak potřebujete dostatek slov, aby vaše argumenty měly váhu. Typická délka dopisu o zájmu je 200-250 slov, tedy necelá normostrana, takže možná o něco kratší než typický motivační dopis.
Jak už jsme si řekli, před odesláním motivačního dopisu je vhodné navázat kontakt s personalistou na sociálních sítích, abyste se před ním nezjevili jako duch. Můžete ho pak oslovit jménem a je možné, že už vás na sociálních sítích viděl.
Platformy sociálních médií umožňují přikládání příloh, takže je to vhodný způsob, jak dopis doručit, aby se neztratil v pracovní schránce manažera náboru. Investice do prémiového účtu LinkedIn je dobrý nápad po dobu hledání práce, protože pak můžete posílat zprávy přes InMails lidem, se kterými nejste propojeni.
Někomu může připadat vhodnější potenciálnímu budoucímu šéfovi zavolat na dát mu vědět, že je dopis na cestě. Nemusí se jednat o dlouhý telefonát, i zanechání zprávy v hlasové schránce je lepší než odeslání dopisu o zájmu jen tak nazdařbůh. Nikdy nevíte, jestli náborového manažera nezastihnete ve vhodnou chvíli a nebude si chtít krátce popovídat. Pak už jen e-mail odešlete a držte si palce.
Ať už na to jdete jakkoli, dejte si pozor, abyste příslušného člověka neobtěžovali opakovanými telefonáty nebo e-maily!
Co dělat a nedělat v písemném projevení zájmu o neinzerovanou pracovní pozici:
Další podněty k zamyšlení mohou nabídnout naše další průvodce motivačními dopisy a životopisy, které se týkají této oblasti. Psaní dopisu o zájmu je jako každá činnost při hledání zaměstnání – na začátku je to těžké, ale jakmile se do toho pustíte, uvědomíte si, kolik toho můžete nabídnout.
Pamatujte: pokud si myslíte, že na to máte, je pravděpodobné, že si to budou myslet i ostatní!
Ne každý najde odvahu poslat dopis o zájmu, když si není jist, zda se vůbec nějaké volné místo nabízí, ale pokud máte o zaměstnavatele zájem a věříte, že pro něj můžete být přínosem, náborový manažer dopis jen tak neodmítne.
Budou to brát jako obchodní nabídku, takže své argumenty předkládejte sebevědomě.