Změna kariéry je pro spoustu lidí hodně stresující, a to jak v mladém věku, tak i v pokročilejším. Strach z neznáma, neúspěchu nebo neschopnosti najít novou práci je často přiměje zůstat v současném zaměstnání, i když je už nenaplňuje nebo jsou špatně placeni. Jenže do důchodu je daleko a setrvávání v práci, která člověka trápí, může mít negativní dopad na jeho zdraví. Zvažujete-li změnu kariéry, nenechte se svými obavami zastrašit. Nebojte se využít své silné stránky a vstoupit do neznáma.
Naštěstí existuje řada způsobů, jak ukázat, že máte ty správné vlastnosti a přístup.
Jak tedy přesvědčit zaměstnavatele, aby vám dal šanci?
Skvělý motivační dopis je jedním z nejdůležitějších nástrojů. Při změně kariéry může být motivační dopis dokonce účinnější než životopis, zejména pokud vstupujete do nového oboru.
Náš průvodce vám ukáže, jak napsat motivační dopis při kariérní změně.
Vážená paní Novotná,
po studiu marketingu jsem začal rozvíjet profesní dráhu v oblasti řízení technologických eventů. Komunikační dovednosti jsem si zdokonalil jako pracovník hotelové služby a díky svému nadšení pro technologie jsem se stal konzultantem v zákaznickém centru technologické společnosti. Pro mnohé lidi by to byla práce snů, já ale mám větší ambice. Chci šířit informace o nejmodernějších technologiích. Ve světě plném technologií není nic lepšího než předvést nejnovější vychytávku někomu, kdo o existenci něčeho takového dosud neměl ani tušení.
Mé zkušenosti z cestovního ruchu jsou ideálním základem pro zahájení kariéry v oblasti eventů. Moje školení pro zákaznický servis hotelu Marriott mělo velký úspěch a během svého působení v tomto podniku jsem získal ocenění za špičkové služby zákazníkům. Pozici v zákaznickém centru jsem si upevnil poté, co můj vedoucí přidal komentář k blogu, který jsem každý týden vydával. Naučil jsem se mluvit (a psát) o technologiích každodenním jazykem, což je pro návštěvníky mnoha akcí důležitá věc
Interakce ve společnostech Marriott a Apple mě naučily věnovat se každému zákazníkovi, pozorně naslouchat jeho skrytým potřebám a poskytovat řešení, která předčí jeho očekávání. Lidé, kteří navštěvují akce, očekávají bezkonkurenční zážitek – často sem přišli na úkor jiných aktivit. Skvělá akce je taková, která v nich vyvolá pocit, že to stálo za to. Jako nadšenec do technologií jsem se zúčastnil řady konferencí a představení produktů a viděl jsem to nejlepší i nejhorší z oboru. Vím, že Eventisimo svým zaměstnancům poskytuje fantastické školení, a domnívám se, že mám vlastnosti potřebné k úspěchu – organizační a komunikační schopnosti a nadšení pro produkt.
Přechod do oblasti eventů je logickým dalším krokem v mé kariéře a doufám, že budu moci svůj přínos popsat podrobněji během pohovoru.
Budu se těšit na setkání,
s pozdravem,
Richard Homolka
Motivační dopisy nemají tak striktní formátování jako životopisy, ale bylo by chybou se domnívat, že není nutné dodržet určitou strukturu. Téměř každý motivační dopis, tedy i ten při kariérní změně, by měl obsahovat tytéž základní složky:
Nezapomeňte, že každá část motivačního dopisu je nedílnou součástí celku, jehož cílem je získat lepší zaměstnání. Podrobné zamyšlení nad podobou a účelem motivačního dopisu naleznete v našem článku Jak napsat motivační dopis.
Snažte se nepřekračovat rozsah jedné stránky. Nepoužívejte pouhý výčet svých dovedností (ty už jste ostatně mohli uvést v životopise), ale pokuste se vyprávět příběh, jímž zaujmete a navážete kontakt se čtenářem.
Potřebujete inspiraci? Podívejte se na vzory motivačních dopisů z podobných situací:
Než začnete hledat novou práci, je třeba věnovat čas důkladnému zhodnocení současné situace. Zamyslete se nad tím, proč chcete kariérní změnu, co od nové pozice očekáváte a jak může kariérní změna přispět k vašemu rozvoji.
Jakmile si ujasníte tyto body, pusťte se do psaní motivačního dopisu. Váš úvod by měl tvořit poutavý, obratně napsaný odstavec, který odvážným a sebevědomým jazykem vyjadřuje vaši touhu po novém profesním uplatnění.
Cíl úvodu motivačního dopisu: okamžitě se odlišit od ostatních uchazečů o zaměstnání tím, že uvedete své hlavní důvody pro změnu zaměstnání a potenciální výhody, jež zaměstnavateli budou plynout z toho, když vás přijme na danou pozici.
Vážená paní Novotná,
po studiu marketingu jsem začal rozvíjet profesní dráhu v oblasti řízení technologických eventů. Komunikační dovednosti jsem si zdokonalil jako pracovník hotelové služby a díky svému nadšení pro technologie jsem se stal konzultantem v zákaznickém centru technologické společnosti. Pro mnohé lidi by to byla práce snů, já ale mám větší ambice. Chci šířit informace o nejmodernějších technologiích. Ve světě plném technologií není nic lepšího než předvést nejnovější vychytávku někomu, kdo o existenci něčeho takového dosud neměl ani tušení.“
Dobrý den,
obracím se na Vás, abych vyjádřil zájem o nabízené pracovní místo.
Nesnažte se vysvětlit, že naléhavě potřebujete získat nové zaměstnání, raději ukažte, čím byste firmě či organizaci mohli prospět.
Jedná se o hlavní odstavce textu vašeho dopisu. Využijte je k tomu, abyste zde posílili a rozvinuli sdělení uvedené v úvodu. Vaším motorem kariérní změny je chuť a zájem rozvíjet službu nebo produkt, hledat vylepšení a inovovat nebo pomáhat. Vnitřní motivace pro práci, kterou hledáte, je velmi důležitá a rozpoznatelná. Mnoho zaměstnavatelů se kromě zkušeností dívá právě na vnitřní motivaci každého člověka.
Za svou dosavadní kariéru jste si lecčím prošli. Vaše znalosti nejsou jen papouškované fráze z učebnic, zakládají se na bohatých zkušenostech z praxe.
Možná jste si za svou dosavadní kariéru vysloužili i různá ocenění a certifikáty. Své znalosti navíc můžete předávat dál. Nezapomínejte, že vaše znalosti a dovednosti nejsou žádnou samozřejmostí a řada lidí je postrádá, stejně tak i vaši ochotu, loajálnost a chuť se stále učit novým věcem.
V hlavní části dopisu musíte obvykle ve dvou až třech odstavcích uvést své hlavní argumenty. Obvykle byste zde kladli důraz na své pracovní zkušenosti v oboru, ale pokud měníte povolání, budete potřebovat kreativnější přístup. Jak vás vaše zkušenosti odjinud připravily na práci v tomto oboru? Jaké dovednosti, které jste získali v jedné oblasti, vám pomohou odvést vynikající práci při jiných činnostech?
Z psychologických průzkumů, vyplývá, že nejčastějšími důvody frustrace a následného odchodu ze zaměstnání bývá toxické prostředí a problematický vztah s přímým nadřízeným nebo s kolegy, nespokojenost se mzdou, nemožnost kariérně růst a rozvíjet se, nekompatibilní firemní kultura nebo nedostatek důvěry a ocenění za vykonanou práci. Někteří lidé v takové situaci jen vymění jednoho zaměstnavatele za jiného. Jiní se odhodlají k mnohem radikálnější změně a změní zcela svůj obor nebo profesi, případně se pustí do vlastního podnikání.
„Mé zkušenosti z cestovního ruchu a maloobchodu jsou ideálním základem pro zahájení kariéry v oblasti eventů. Moje školení na poli zákaznického servisu hotelu Marriott mělo velký úspěch a během svého působení v tomto podniku jsem získal ocenění za špičkové služby zákazníkům. Pozici v zákaznickém centru jsem si upevnil poté, co můj vedoucí přidal komentář k blogu, který jsem každý týden vydával. Naučil jsem se mluvit (a psát) o technologiích každodenním jazykem, což je pro návštěvníky mnoha akcí důležitá věc.“
Druhý odstavec věnujte své motivaci, proč hledáte místo právě v dané firmě či organizaci a proč do ní zapadáte. Ukažte, že se o nového zaměstnavatele podrobně zajímáte, znáte jeho firemní kulturu, a ukažte mu, čím byste mu mohli prospět.
„Interakce ve společnostech Marriott a Apple mě naučily věnovat se každému zákazníkovi, pozorně naslouchat jeho skrytým potřebám a poskytovat řešení, která předčí jeho očekávání. Lidé, kteří navštěvují akce, očekávají bezkonkurenční zážitek – často sem přišli na úkor jiných aktivit. Skvělá akce je taková, která v nich vyvolá pocit, že to stálo za to. Jako nadšenec do technologií jsem se zúčastnil řady konferencí a představení produktů a viděl jsem to nejlepší i nejhorší z oboru. Vím, že Eventisimo poskytuje svým zaměstnancům fantastické školení, a domnívám se, že mám osobní vlastnosti potřebné k úspěchu – organizační a komunikační schopnosti spolu s nadšením pro produkt.“
Nepodceňujte závěr motivačního dopisu. Měl by se nést v pozitivním tónu. Umění spočívá v tom, že budete působit odhodlaně, nikoli však příliš arogantně. Nebuďte příliš suverénní, ale ani nerozhodní. Ukažte, že máte velký zájem o pohovor a že si chcete popovídat o tom, jak můžete být firmě užiteční.
Cíl tohoto oddílu: zpracovat účinnou výzvu k akci (sdělit, že máte velký zájem přijít na pohovor a být firmě užiteční), zakončit dopis nadšeným, ale uctivým tónem.
„Přechod do oblasti eventů je logickým dalším krokem v mé kariéře a doufám, že budu moct svůj přínos popsat podrobněji během pohovoru.
Budu se těšit na setkání,
s pozdravem,
Richard Homolka“