Copywriteři, ať už na volné noze, nebo firemní, jsou velmi žádaní. A neexistují žádné známky toho, že by se tato poptávka zpomalovala. Copywriter je každý, kdo vytváří a publikuje digitální obsah. A zatímco kdokoli s účtem na Instagramu nebo TikTok je technicky tvůrce obsahu, profesionální copywriteři posouvají věci ještě o krok dále. Používají digitální platformy k budování publika a generování příjmů zepublikovaného obsahu.
Pokud jste rozený mistr slova, je čas vyzkoušet si psaní. Přečtěte si našeho průvodce, jak vytvořit poutavý životopis copywritera.
Skvělá struktura vám pomůže vytvořit životopis copywritera, který zaujme personalistu od začátku do konce. Váš životopis by měl obsahovat následující části:
Protože copywriteři mají za úkol psát texty, které odpovídají potřebám a tónu klienta, je důležité, aby váš životopis obsahoval stejný důraz na detail a přizpůsobení. Snažte se ukázat, proč se pro danou firmu nebo agenturu hodíte, ať už díky souvisejícím zkušenostem, vlastním zálibám nebo specializovaným znalostem.
Několik tipů do životopisu copywritera:
Jako copywriterovi vám jistě nemusíme vykládat, jak fungují elektronické systémy pro sledování uchazečů (ATS). Zaměstnavatelé zadávají kvalifikaci ve formě klíčových slov do svého softwaru ATS. Jistě víte, že tato klíčová slova je nutné zařadit do životopisu. U copywritera takovými slovy mohou být:
Copywriteři se nemusí ubírat tradiční kariérní cestou. Mohli jste pracovat na volné noze, vzít si jinou práci, když bylo zakázek málo, nebo jste chodili do zaměstnání, zatímco jste publikovali obsah na sociálních sítích. Obvykle doporučujeme u životopisů obrácené chronologické řazení, ale životopis copywritera může být jiný.
Nejlepší formát životopisu je jednoduše takový, který vám umožní zachytit vaše nejdůležitější zkušenosti ve snadno čitelném uspořádání. Možná to nebude obrácený chronologický formát, který se vyskytuje v mnoha tradičních životopisech, ale spíš funkční nebo hybridní model, který skýtá víc volnosti a zaměřuje se na dovednosti a nadání.
V záhlaví životopisu nesmí chybět informace obsahující vaše jméno, povolání, e-mailovou adresu a telefon tak, aby byly po ruce, bude-li vás potencionální zaměstnavatel chtít kontaktovat. Věk a adresu bydliště klidně vynechte. Pokud ale nebudete pracovat z domova, zmiňte město či okres, kde působíte.
Máte portfolio? Možná jste psali pro webové stránky firem či jednotlivců? Publikovali jste blog nebo přispívali články do jiných platforem? Odkaz na ně můžete uvést jako příklady tvorby a případně odkázat na svou stránku LinkedIn nebo jinou sociální síť (Instagram, Facebook, TikTok, X), pokud ji běžně používáte ke zveřejňování ukázek své práce.
Profil životopisu je prvním představením vaší osobnosti, největších úspěchů a vlastností. Profil, nazývaný také shrnutí, vám umožní navázat kontakt s potenciálními zaměstnavateli a zdůvodnit, proč by si měli přečíst zbytek vašeho životopisu. Měl by vás charakterizovat v několika větách. Můžete se rozhodnout, že se ve shrnutí životopisu copywritera zaměříte na svůj přístup k psaní textů. Není třeba psát sáhodlouhá souvětí. Nemusíte dokonce ani používat celé věty. Chcete-li však zaujmout, nestyďte se jasně pojmenovat své silné stránky.
Další inspiraci pro své shrnutí najdete v příbuzných vzorech životopisů, například v životopisu SEO nebo grafika.
Podívejte se na profil z našeho přizpůsobitelného vzoru životopisu copywritera:
„Nadšený a nadaný absolvent oboru multimédia v ekonomické praxi na VŠE. Miluji tvorbu textů a obsahu na sociálních sítích a chci se dál učit a rozvíjet. Mám zkušenosti se správou i tvorbou webových stránek.“
Zkušený content writer s vysokou odbornou způsobilostí v oblasti rešerší a psaní a publikování přesvědčivého textového obsahu. Orientace na výsledky, schopnost řídit tvorbu smysluplného a originálního obsahu pro různé mediální platformy a klienty.
„Jsem obsahový stratég a expert na marketingovou komunikaci, který nic na světě nemiluje víc než pomáhat značkám s duší prosadit se v online světě. Jako nezávislý profesionál jsem od roku 2014, kdy jsem na volné noze, spolupracoval osobně s desítkami lokálních značek a kreativních podnikatelů.“
Copywriteři často podceňují úlohu dosavadní kariéry ve svém životopise a soustředí se raději na významné klienty. To však není dobrý nápad.
I v životopise copywritera má oddíl určený pro dosavadní kariéru velký význam: ucházíte-li se o práci, jsou pro danou společnost podstatné nejen vaše dovednosti a úspěchy, ale zaměstnavatel chce mít také jistotu, že dokážete pracovat v týmu a podnikových strukturách. Přehled vaší dosavadní kariéry mu tuto jistotu poskytne.
Pokud jste dosud působili na volné noze, vyjmenujte služby, které jste klientům poskytovali. Do životopisu následně můžete přidat oddíl, který pojmenujete Hlavní/Nejdůležitější klienti. Jména významných firem jistě udělají na personalisty dojem.
Uvést můžete například:
Tvůrce textového obsahu v Kreativa, Ústí nad Labem
Červen 2021 - Únor 2023
Content writer v Sinis, Ústí nad Labem
Leden 2018 - Duben 2021
Všichni jednou začínali bez praxe, psaní životopisu copywritera bez zkušeností tedy není nic nového pod sluncem. Možná píšete už od dětství a máte skutečný talent, ale zatím jste si tím nevydělali ani korunu. To však není důvod, proč byste se v tomto oboru nemohli prosadit.
Tady přichází na řadu vaše portfolio. Pokud máte na svém kontě řadu zajímavých publikací na sociálních sítích, v blogu, nejrůznějších online médiích, mnoho zaměstnavatelů je ocení stejně jako profesionální pracovní zkušenosti.
V profilu podtrhněte své nadšení a odhodlání se v oboru dál rozvíjet. Vzhledem ke svému věku budete také patrně časově flexibilní a snadno se přizpůsobíte novým podmínkám. To nezapomeňte zdůraznit v oddíle dovedností.
Bez dovedností se samozřejmě v práci neobejdete. Jsou hlavním důvodem, proč vás jako copywritera přijmou do zaměstnání, měli byste proto ve svém životopise tomuto oddílu věnovat značnou pozornost. Pokud jste již své schopnosti uvedli na jiných místech životopisu, může být obtížné vytvořit novou část věnovanou dovednostem. Vzhledem k tomu, že tato sekce je často bodově označena, zvolte takové dovednosti, které lze shrnout do několika málo slov. Znovu si přečtěte popis pracovní pozice a najděte vlastnosti, které zaměstnavatel nejvíce požaduje. Toto je také skvělé místo pro uvedení souvisejících technických dovedností, které může zaměstnavatel považovat za bonus.
Odborné neboli tvrdé dovednosti uveďte přímo v tomto oddíle.
Naproti tomu neméně důležité měkké dovednosti je vhodné rozprostřít po ostatních částech životopisu.
Mezi tvrdými dovednostmi se mohou objevit:
K měkkým dovednostem mohou patřit:
Od copywriterů se většinou nevyžadují akademické tituly, část věnovaná vzdělání proto bude stručná. Ačkoli se od vás nevyžaduje formální vzdělání copywritera, titul z žurnalistiky, marketingu, komunikace nebo bohemistiky vám může pomoct prokázat vaše odborné znalosti. V části o vzdělání uveďte dosažený titul, školu, místo a data absolvování. Pokud ještě studujete, nezapomeňte uvést předpokládané datum ukončení studia.
Absolvované studium se uvádí v obráceném chronologickém pořadí.
Magisterský titul z oboru filologie, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
Září 2012 - Květen 2015
Bakalářský titul z oboru český jazyk a literatura, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
Září 2012 - Květen 2015
Jako copywriterovi vám nemusíme říkat, jak moc může dobře napsaný text změnit situaci. Totéž platí i pro rozvržení a design. Vytvoříte-li silnou vizuální prezentaci, která vyjadřuje profesionalitu, můžete si být jisti, že na personalistu nebo klienta uděláte dojem hned, jak se na stránku podívá.
Ačkoli jste profíkem, můžete zvážit, zda se nepodívat na naše kreativní šablony, protože zatímco vy jste odborník přes texty, my jsme odborníci na hledání práce. Naše šablony jsou prověřeny personalisty, abychom zajistili, že budou čitelné a zapamatovatelné. Neváhejte si kteroukoli z nich přizpůsobit a vtisknout jí svůj otisk do životopisu.
Profil
Zkušený content writer s vysokou odbornou způsobilostí v oblasti rešerší a psaní a publikování přesvědčivého textového obsahu. Orientace na výsledky, schopnost řídit tvorbu smysluplného a originálního obsahu pro různé mediální platformy a klienty.
Předchozí zaměstnání
Tvůrce textového obsahu v Kreativa, Ústí nad Labem
Červen 2021 - Únor 2023
Content writer v Sinis, Ústí nad Labem
Leden 2018 - Duben 2021
Dovednosti
Vzdělání
Magisterský titul z oboru filologie, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
Září 2012 - Květen 2015
Bakalářský titul z oboru český jazyk a literatura, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
Září 2012 - Květen 2015