Úkolem letušky, stevarda nebo člena palubního personálu je zajistit bezpečnost a pohodlí cestujících během letu. Je to práce fyzicky i psychicky náročná, neboť si kromě dlouhých směn a nepravidelného spánku žádá umění jednat s cestujícími v obtížných situacích a schopnost rychle reagovat na nečekané události.
Klíčová je flexibilita, ale také empatie a trpělivost, s jakou vycházíte vstříc nejrůznějším typům pasažérů. Motivační dopis letušky/stevarda reprezentuje něco podobného, vycházíte jím vstříc personalistům. Je to přátelský pozdrav, podání ruky na dálku, způsob, jak navázat osobní kontakt s někým, kdo má moc nabídnout vám práci.
Vážená paní Semelová,
během pěti let praxe jsem strávila více než 2000 hodin na evropských i zaoceánských letech a tato zkušenost mě naučila, že různí cestující s sebou přinášejí různé výzvy. Jsem hrdá na to, že cestujícím poskytuji ve všech ohledech vynikající služby.
Působila jsem ve společnosti Wizz Air a podílela se na změnách v oblasti služeb cestujícím před odletem, během letu a po přistání. Od chvíle, kdy cestující přistoupí k odbavovací přepážce, až do okamžiku, kdy opustí letiště, si všechny své zážitky spojuje s leteckou společností, kterou zvolil pro svoji cestu. Naším úkolem je po celou tuto dobu pečovat o jeho pohodu, bezpečí a pohodlí. V dotaznících spokojenosti zasílaných cestujícím jsem získala 96 % kladných hodnocení a vždy pozitivně mě hodnotili také členové týmu.
Jsem držitelkou všech příslušných osvědčení, včetně prověrky Úřadu pro civilní letectví. Absolvovala jsem několik stupňů školení v poskytování první pomoci a ve Wizz Air jsem se podílela na organizování nácviku jednání v nouzových situacích. Svoje zkušenosti jsem předala více než 165 letuškám a stevardům a vážím si toho, že patřím k vedoucímu personálu na palubě.
Vše, co ve své práci dělám, se odvíjí od potřeb cestujících. Smart Wings je renomovaná letecká společnost s dlouhou historií. Jak sami říkáte: „Práce člena posádky letadla Smart Wings není zaměstnání. Je to životní styl!“ Bylo by mi potěšením dát svůj profesionální přístup na palubě letadla do služeb vaší letecké společnosti.
Plně si uvědomuji, že cestující si dojmy z cesty spojují s leteckou společností, s níž právě cestují. Smart Wings má v tomto ohledu skvělou pověst a já bych ji ráda společně s Vámi dál rozvíjela.
Další podrobnosti Vám ráda sdělím na pohovoru.
Budu se těšit na setkání a zůstávám s pozdravem,
Eva Zachová
Stejně jako má zajišťování bezpečnosti a servisu na palubě letadla svá pevná pravidla, měl by i motivační dopis letušky/stevarda dodržovat určitý formát, který mu zajistí největší možný účinek. Každá z následujících součástí slouží určitému účelu:
Nezapomeňte, že každá část motivačního dopisu je nedílnou součástí celku, jehož cílem je získat atraktivní a dobře placenou práci. Podrobné zamyšlení nad podobou a účelem motivačního dopisu naleznete v našem článku Jak napsat motivační dopis.
Motivační dopis by měl mít téměř vždy pouze jednu stránku – maximálně 400 slov. Totéž platí pro životopis, což znamená, že ideální soubor žádostí o zaměstnání má pouze dvě strany. Zní to jednoduše, že? Ale tyto dvě stránky musíte zpracovat správně.
Potřebujete inspiraci? Podívejte se na vzory motivačních dopisů z příbuzných oborů:
Představte si unaveného personalistu, který třídí stovky motivačních dopisů perspektivních letušek a stevardů. Pak narazí na ten váš a hned první věta je plná energie a života. Skvělý úvod má velký účinek. Povzbudí personalistu k dalšímu čtení a vás odliší od zbytku uchazečů.
Zajímavý postřeh ze života, odvážné prohlášení nebo představení sebe sama v zajímavém světle, to vše jsou účinné způsoby, jak začít. Za každou cenu byste se měli vyhnout zdlouhavému „píšu Vám, abych vyjádřila zájem o volné místo letušky“. Měli byste se ale také vyvarovat klišé.
Cíl úvodu motivačního dopisu: krátce se představit a zaujmout pozornost čtenáře.
Vážená paní Semelová,
během pěti let praxe jsem strávila více než 2000 hodin na evropských i zaoceánských letech a tato zkušenost mě naučila, že různí cestující s sebou přinášejí různé výzvy. Jsem hrdá na to, že cestujícím poskytuji ve všech ohledech vynikající služby.
Dobrý den,
obracím se na Vás, abych vyjádřil zájem o nabízené pracovní místo.
Nesnažte se vysvětlit, že místo potřebujete, raději ukažte, čím byste letecké společnosti mohli prospět.
Ústřední dva nebo tři odstavce motivačního dopisu letušky/stevarda musí přesvědčit o tom, že máte pro hledanou práci vynikající kvalifikaci. Obvykle se toho dosáhne uvedením vašich pracovních zkušeností, vzdělání a dovedností souvisejících s touto profesí.
V každém oboru zaměstnavatelé hledají především relevantní pracovní zkušenosti. Pokud již máte zkušenosti z paluby letadla, měli byste je pravděpodobně uvést jako první. A neříkejte jen, že jste v pracovali pro nějaké aerolinie. Uveďte konkrétně své pracovní úspěchy.
Cíl hlavní části motivačního dopisu: Vyzdvihnout své nejdůležitější úspěchy specifickým způsobem a zdůraznit své největší přednosti.
Můžete začít svým vzděláním a kvalifikací. Nezapomeňte na svou profesní minulost. Praxe a zkušenosti jsou vždy nejlepší vizitkou. Do tohoto odstavce lze příhodně zahrnout:
Musíte si prostudovat filozofii letecké společnosti, ve které chcete pracovat, a dopis přizpůsobit jejímu charakteru. Nepíšete proto, abyste společnost přesvědčili, že vy potřebujete práci, ale že váš přínos může této společnosti prospět..
„Působila jsem ve společnosti Wizz Air a podílela se na změnách v oblasti služeb cestujícím před odletem, během letu a po přistání. Od chvíle, kdy cestující přistoupí k odbavovací přepážce, až do okamžiku, kdy opustí letiště, si všechny své zážitky spojuje s leteckou společností, kterou zvolil pro svoji cestu. Naším úkolem je po celou tuto dobu pečovat o jeho pohodu, bezpečí a pohodlí. V dotaznících spokojenosti zasílaných cestujícím jsem získala 96 % kladných hodnocení a vždy pozitivně mě hodnotili také členové týmu.
Jsem držitelkou všech příslušných osvědčení, včetně prověrky Úřadu pro civilní letectví. Absolvovala jsem několik stupňů školení v poskytování první pomoci a ve Wizz Air jsem se podílela na organizování nácviku jednání v nouzových situacích. Svoje zkušenosti jsem předala více než 165 letuškám a stevardům a vážím si toho, že patřím k vedoucímu personálu na palubě.“
Druhý odstavec věnujte své motivaci, proč hledáte místo právě v této letecké společnosti a co oan může čekat od vás. Prostudujte si důkladně firemní kulturu. Zakomponujte specifika konkrétních aerolinek do svého motivačního dopisu. Prokážete tím nejen svůj upřímný zájem, ale také soulad s hodnotami dané společnosti.
Tento odstavec by měl obsahovat zejména důvody, proč jste si vybrali právě tuto společnost, jakým směrem se chcete profesně rozvíjet, ale i co očekáváte a co naopak můžete společnsoti nabídnout vy.
„Vše, co ve své práci dělám, se odvíjí od potřeb cestujících. Smart Wings je renomovaná letecká společnost s dlouhou historií. Jak sami říkáte: „Práce člena posádky letadla Smart Wings není zaměstnání. Je to životní styl!“ Bylo by mi potěšením dát svůj profesionální přístup na palubě letadla do služeb vaší letecké společnosti.“
Závěr motivačního dopisu letušky/stevarda by měl obsahovat shrnutí, poděkování a výzvu k akci. Můžete se například zeptat, zda můžete zavolat přibližně za týden a zjistit, zda je možné domluvit pohovor. Zakončete text výzvou k akci. Dejte personalistům jasně najevo, že velmi stojíte o účast na pohovoru.
„Plně si uvědomuji, že cestující si dojmy z cesty spojují s leteckou společností, s níž právě cestují. Smart Wings má v tomto ohledu skvělou pověst a já bych ji ráda společně s Vámi dál rozvíjela.
Další podrobnosti Vám ráda sdělím na pohovoru.
Budu se těšit na setkání a zůstávám s pozdravem,
Eva Zachová“