Svůj motivační dopis sice budete muset upravit pro každou pracovní pozici, o kterou se budete ucházet, dobrou zprávou však je, že se jeho struktura příliš nezmění. Sestavování textu si usnadníte tím, že jej rozdělíte na jednotlivé části, které si budete postupně odškrtávat. Zde jsou hlavní části textu:
Pojďme na to:
Vážená paní Semelová,
během pěti let praxe jsem strávila více než 2000 hodin na dálkových i vnitrostátních letech a tato zkušenost mě naučila, že různí cestující s sebou přinášejí různé výzvy. Jsem hrdá na to, že cestujícím poskytuji ve všech ohledech vynikající služby.
Působila jsem ve společnosti WingAir a podílela se na změnách v oblasti služeb cestujícím před odletem, během letu a po přistání. Od chvíle, kdy cestující přistoupí k odbavovací přepážce, až do okamžiku, kdy opustí letiště, si všechny své zážitky spojuje s leteckou společností, kterou zvolil pro svoji cestu. Naším úkolem je po celou tuto dobu pečovat o jeho pohodu, bezpečí a pohodlí. V dotaznících spokojenosti zasílaných cestujícím jsem získala 96 % kladných hodnocení a vždy pozitivně mě hodnotili také členové mého týmu.
Jsem držitelkou všech příslušných osvědčení, včetně osvědčení o odborné způsobilosti vydávaného profesní leteckou asociací. Absolvovala jsem několik stupňů školení v poskytování první pomoci a ve společnosti WingAir jsem se podílela na organizování nácviku řešení nouzových situací. Koordinovala jsem posádku letadla a její komunikaci s pozemní posádkou v případech teroristické hrozby a agresivních pasažérů a několikrát jsem měla na starost i radostnější událost, a sice porod na palubě letadla. Svoje zkušenosti jsem předala více než 165 letuškám a stevardům a vážím si toho, že patřím k vedoucímu personálu na palubě.
To však není všechno, co jsem ve společnosti WingAir vykonávala a čeho se mohu ujmout i v novém zaměstnání:
Vše, co ve své práci vykonávám, se odvíjí od potřeb cestujících. Nejčastější atributy, jimiž mě sami cestující charakterizují, jsou „srdečná, klidná a pečlivá“. Profesionální přístup na palubě letadla neznamená, že nemůžete být pozorní k cestujícím.
Ráda bych se u případného pohovoru dozvěděla více o firemní kultuře ve společnosti sunJET.
S pozdravem
Eva Zachová
Letecké společnosti jsou obvykle velké organizace, ve kterých se o přijímání nových zaměstnanců stará celý tým personalistů. Váš motivační dopis tak může číst více lidí. Hlavním účelem záhlaví je zajistit, aby byl dokument správně označen a nikdo si nekladl otázku, komu patří a jak se s ním spojit. U online žádostí o zaměstnání je lepší držet se jen nezbytných údajů, obvykle stačí jméno a kontaktní údaje. Cokoli navíc vám ubírá drahocenný prostor k tomu, abyste příjemce přesvědčili o své kvalifikaci.
Cíl tohoto oddílu: označit dokument a umístit své kontaktní informace tak, aby byly personalistovi ihned k ruce, vytvořit vizuálně přitažlivou prezentaci.
Oslovení je první příležitostí, jak udat tón pro zbytek motivačního dopisu. Úplně zde postačí standardní „Vážená paní / Vážený pane“.
Je léty prověřený fakt, že v oslovení byste měli uvést jméno personalisty, abyste si s ním hned na začátku vytvořili osobní vztah. Pokud jeho jméno znáte, určitě je použijte.
Jelikož však letecké společnosti bývají skutečně velké organizace, je pravděpodobnější, že nebudete vědět, koho přesně oslovit. V takovém případě lze použít obecné „Vážení“. U leteckých společností, které si potrpí na svoji značku, můžete zvážit oslovení „Vážení členové týmu společnosti XY“.
Cíl oslovení v motivačním dopise: hned na začátku navodit uctivý a zdvořilý tón, oslovit příjemce jménem, pokud je znáte, nebo vhodným zastřešujícím pojmem.
Vážená paní Semelová,
Představte si unaveného personalistu, který třídí stovky motivačních dopisů perspektivních letušek a stevardů. Pak narazí na ten váš a hned první věta je plná energie a života. Skvělý úvod má velký účinek. Nejenže personalistu povzbudí k dalšímu čtení, ale může dosáhnout toho, že v něm jako uchazeč vyvoláte nadšení.
Zajímavý postřeh ze života, odvážné prohlášení nebo představení sebe sama v zajímavém světle, to vše jsou účinné způsoby, jak začít. Za každou cenu byste se měli vyhnout zdlouhavému „píšu Vám, abych vyjádřila zájem o volné místo letušky“. Měli byste se ale také vyvarovat klišé.
Cíl úvodu motivačního dopisu: vytvořit atraktivní úvod, který upoutá pozornost personalisty a přiměje jej k tomu, aby pokračoval ve čtení.
během pěti let praxe jsem strávila více než 2000 hodin na dálkových i vnitrostátních letech a tato zkušenost mě naučila, že různí cestující s sebou přinášejí různé výzvy. Jsem hrdá na to, že cestujícím poskytuji ve všech ohledech vynikající služby.
V prostřední části motivačního dopisu se můžete naplno rozepsat o všech jedinečných dovednostech, díky nimž se skvěle hodíte na pozici letušky nebo stevarda.
Pokud jste na této pozici pracovali již v minulosti, můžete použít metodu „STAR“ (Situation, Task, Action, Result), abyste popsali problémy, s nimiž jste se setkali, a způsob, jak jste je účinně zvládli. Nejprve vysvětlete situaci a úkol, poté popište kroky, které jste podnikli, a pozitivní výsledek, který to přineslo.
Cíl hlavní části motivačního dopisu: představit své dosavadní úspěchy způsobem, který se vztahuje k této nové pozici nebo profesi, a rozvést dovednosti a osobnostní rysy, díky nimž se na tuto pozici skvěle hodíte.
Působila jsem ve společnosti WingAir a podílela se na změnách v oblasti služeb cestujícím před odletem, během letu a po přistání. Od chvíle, kdy cestující přistoupí k odbavovací přepážce, až do okamžiku, kdy opustí letiště, si všechny své zážitky spojuje s leteckou společností, kterou zvolil pro svoji cestu. Naším úkolem je po celou tuto dobu pečovat o jeho pohodu, bezpečí a pohodlí. V dotaznících spokojenosti zasílaných cestujícím jsem získala 96 % kladných hodnocení a vždy pozitivně mě hodnotili také členové mého týmu.
Jsem držitelkou všech příslušných osvědčení, včetně osvědčení o odborné způsobilosti vydávaného profesní leteckou asociací. Absolvovala jsem několik stupňů školení v poskytování první pomoci a ve společnosti WingAir jsem se podílela na organizování nácviku řešení nouzových situací. Koordinovala jsem posádku letadla a její komunikaci s pozemní posádkou v případech teroristické hrozby a agresivních pasažérů a několikrát jsem měla na starost i radostnější událost, a sice porod na palubě letadla. Svoje zkušenosti jsem předala více než 165 letuškám a stevardům a vážím si toho, že patřím k vedoucímu personálu na palubě.
To však není všechno, co jsem ve společnosti WingAir vykonávala a čeho se mohu ujmout i v novém zaměstnání:
Vše, co ve své práci vykonávám, se odvíjí od potřeb cestujících. Nejčastější atributy, jimiž mě sami cestující charakterizují, jsou „srdečná, klidná a pečlivá“. Profesionální přístup na palubě letadla neznamená, že nemůžete být pozorní k cestujícím.
Předložili jste všechny důkazy svědčící o tom, že byste byli skvělou letuškou nebo stevardem, a nyní je čas učinit výzvu k akci. Jedná se o jednu nebo dvě věty, jimiž vyjadřujete zájem dozvědět se o dané pozici víc a pobízíte personalistu, aby se s vámi spojil.
Poté dopis zdvořile ukončete. Vhodný závěr zní „S pozdravem“ nebo „Srdečně zdravím“.
Cíl závěru motivačního dopisu: vytvořit účinnou výzvu k akci, jíž zdvořilým a nevtíravým způsobem vyjádříte zájem o danou pozici.
Ráda bych se u případného pohovoru dozvěděla více o firemní kultuře ve společnosti sunJET.
S pozdravem
Eva Zachová