Obchodní manažer zajišťuje růst a rozvoj obchodních aktivit společnosti, a tím přispívá k jejímu celkovému úspěchu. Je klíčovým článkem mezi vedením firmy, obchodním týmem a zákazníky. Jednou z jeho zásadních schopností je dovednost zaujmout nové zákazníky. Zaujmout na první pohled by měl i svým motivačním dopisem.
V životopise obchodního manažera se personalista dočte informace o vaší pracovní historii, vzdělání a dovednostech, které vás kvalifikují pro tuto práci, motivační dopis přináší něco, co životopis nedokáže. Motivační dopis pomáhá navázání osobního kontaktu, uvádí konkrétní příklady vašich úspěchů a přesvědčuje.
Vážený pane Seidle,
soupeříte-li s konkurencí ve snaze prodat volný prostor na kontejnerové lodi, musí vedoucí prodeje zákazníky přesvědčit, že se jim vyplatí s jeho společností spolupracovat a zaplatit za to přiměřenou cenu. Vzhledem k tomu, že jsem v uplynulých pěti letech zvyšovala počet klientů kontejnerové přepravy v průměru o 25 %, dařilo se mi každoročně udržet 92 % dosavadních klientů a zvýšila jsem meziroční růst zisku o 16 %, je zřejmé, že prodeji v oblasti kontejnerové dopravy rozumím skutečně do hloubky.
Spokojenost zákazníků vyžaduje mnohem víc než jen dostupnost služby a příznivou cenu. Pochopíte-li, co přesně každý jednotlivý zákazník potřebuje, získáte rozhodující páku pro jednání a dokážete z každé příležitosti vytěžit maximum. Nestačí mi jen reagovat na poptávky, mnohem víc mě naplňuje, když mohu aktivně podporovat prodej.
Kromě vyhledávání nových zákazníků je také důležité udržovat vztahy s těmi stávajícími. Jako obchodní manažerka se starám o jejich spokojenost, vyjednávám oboustranně férové obchodní podmínky a zajišťuji, aby se k firmě vraceli.
Vím, že společnost Star Shipping rozšiřuje své trasy, a doufám, že vám mohou být k užitku moje zkušenosti s prodejem B2B. V uplynulých deseti letech jsem si vybudovala síť kontaktů, navázala vztahy s více než 250 dovozci a vývozci a během šestiletého období zdvojnásobila podíl na trhu ze 4 na 8 %.
Na nabízenou pozici mne upozornil jeden z Vašich stávajících ředitelů prodeje (David Lipa); doufám, že budu přizvána k pohovoru, abych se přesvědčila, proč se mu ve Vaší společnosti tak dobře pracuje.
S pozdravem
Eva Rokytová
Stejně jako je strukturován celý proces prodeje, měl by i motivační dopis obchodního manažera dodržovat určitý formát, který mu zajistí největší možný účinek. Každá z následujících součástí slouží určitému účelu:
Nezapomeňte, že každá část motivačního dopisu je nedílnou součástí celku, jehož cílem je získat atraktivní a dobře placenou práci. Podrobné zamyšlení nad podobou a účelem motivačního dopisu naleznete v našem článku Jak napsat motivační dopis.
Snažte se nepřekračovat rozsah jedné stránky. Nepoužívejte pouhý výčet svých dovedností (ty už jste ostatně mohli uvést v životopise), ale pokuste se vyprávět příběh, jímž zaujmete a navážete kontakt se čtenářem.
Potřebujete inspiraci? Podívejte se na vzory motivačních dopisů z příbuzných oborů:
Obchodní manažer musí být schopen efektivně komunikovat s klienty, členy týmu a vedením společnosti. Umí naslouchat potřebám zákazníků, prezentovat produkty a služby a přesvědčivě vyjednávat. Přesvědčivost bude také nejdůležitějším znakem vašeho motivačního dopisu. Uvádějte v něm konkrétní, nikoli přehnané údaje. Udržujte střízlivou úpravu, která koresponduje s vaším životopisem.
První věta motivačního dopisu určuje, jaký zanecháte v zaměstnavateli dojem. Když jako obchodník spustíte proud své výřečnosti, snažíte se to hlavní říct hned zkraje; stejně tak je v motivačním dopise nutné naznačit, proč se na danou pozici hodíte lépe než kdokoli jiný.
Lidé v personálních odděleních mají plné ruce práce, takže pokud je úvod vašeho motivačního dopisu nezaujme, nejspíš přestanou číst a přejdou k žádosti někoho jiného. Nikde není psáno, že váš motivační dopis nebo životopis musí někdo číst. Je to volba, která závisí na tom, zda je obsah textu relevantní a zajímavý.
Cíl úvodu motivačního dopisu: skutečnost, že svému zaměstnavateli vyděláte více peněz než kdokoli jiný, by měla být vyslovena na samém začátku motivačního dopisu.
Vážený pane Seidle,
soupeříte-li s konkurencí ve snaze prodat volný prostor na kontejnerové lodi, musí vedoucí prodeje zákazníky přesvědčit, že se jim vyplatí s jeho společností spolupracovat a zaplatit za to přiměřenou cenu. Vzhledem k tomu, že jsem v uplynulých pěti letech zvyšovala počet klientů kontejnerové přepravy v průměru o 25 %, dařilo se mi každoročně udržet 92 % dosavadních klientů a zvýšila jsem meziroční růst zisku o 16 %, je zřejmé, že prodeji v oblasti kontejnerové dopravy rozumím skutečně do hloubky.
Dobrý den,
obracím se na Vás, abych vyjádřil zájem o nabízené pracovní místo.
Nesnažte se vysvětlit, že místo potřebujete, raději ukažte, čím byste firmě či organizaci mohli prospět.
V hlavní části motivačního dopisu obchodního manažera zdůvodňujete, proč byste měli být přijati právě vy.
Není zde místo pro plané řeči a zbožná přání. Ukažte, že chápete, jaké obchodní výzvy vás u budoucího zaměstnavatele čekají. Nabídněte reálné příklady svých předchozích úspěchů, kdy jste za podobných okolností dokázali být užiteční. Obchod je nesmírně komplikovaná oblast činnosti. Ať už se jedná o zboží nebo služby, musíte prokázat, že se v sortimentu svého potenciálního zaměstnavatele vyznáte do nejmenších detailů.
Cíl hlavní části motivačního dopisu: ukázat, že víte, co vás čeká, sebevědomě prezentovat své obchodní úspěchy a dosažená čísla a neopomenout své vyjednávací a komunikativní dovednosti.
Můžete začít svým vzděláním a kvalifikací. Nezapomeňte na svou profesní minulost. Praxe a zkušenosti jsou vždy nejlepší vizitkou. Do tohoto odstavce lze příhodně zahrnout:
Svou vhodnost na pozici podpořte vylíčením výzev, kterým jste čelili v předchozí práci. Do tohoto příběhu můžete snadno integrovat požadované dovednosti, které zjistíte již z popisu nabízené pozice.
„Spokojenost zákazníků vyžaduje mnohem víc než jen dostupnost služby a příznivou cenu. Pochopíte-li, co přesně každý jednotlivý zákazník potřebuje, získáte rozhodující páku pro jednání a dokážete z každé příležitosti vytěžit maximum. Nestačí mi jen reagovat na poptávky, mnohem víc mě naplňuje, když mohu aktivně podporovat prodej.
Kromě vyhledávání nových zákazníků je také důležité udržovat vztahy s těmi stávajícími. Jako obchodní manažerka se starám o jejich spokojenost, vyjednávám oboustranně férové obchodní podmínky a zajišťuji, aby se k firmě vraceli.“
Druhý odstavec věnujte své motivaci, proč hledáte místo právě v dané firmě či organizaci a čím byste jí mohli prospět. Prostudujte si důkladně firemní kulturu. Zakomponujte její specifika do svého motivačního dopisu. Prokážete tím nejen svůj upřímný zájem, ale také soulad s hodnotami firmy.
Tento odstavec by měl obsahovat zejména důvody, proč jste si vybrali právě tu nebo onu firmu, jakým směrem se chcete profesně rozvíjet, ale i co očekáváte a co naopak můžete firmě nabídnout vy.
„Vím, že společnost Star Shipping rozšiřuje své trasy, a doufám, že vám mohou být k užitku moje zkušenosti s prodejem B2B. V uplynulých deseti letech jsem si vybudovala síť kontaktů, navázala vztahy s více než 250 dovozci a vývozci a během šestiletého období zdvojnásobila podíl na trhu ze 4 na 8 %.“
Svůj motivační dopis obchodního manažera ukončete optimisticky a sebevědomě. Na tahu by nyní měl být personalista a vy byste jej k měli pobídnout přesvědčivou výzvou k akci. Není nic špatného na tom, když vyjádříte naději, že vás pozvou na pohovor, a třeba se i zeptáte, zda se můžete za týden ozvat, abyste se na setkání domluvili. Zakončete text výzvou k akci. Dejte personalistům jasně najevo, že velmi stojíte o účast na pohovoru.
„Na nabízenou pozici mne upozornil jeden z Vašich stávajících ředitelů prodeje (David Lipa); doufám, že budu přizvána k pohovoru, abych se přesvědčila, proč se mu ve Vaší společnosti tak dobře pracuje.
Budu se těšit na setkání.
S pozdravem,
Eva Rokytková“