Možná si myslíte, že sepsání dopisu k žádosti o zaměstnání je pro marketingového experta maličkost, protože se takovými texty živí. V takovém případě toho o moderním marketingu mnoho nevíte. Měsíční příspěvek na blog zabere pouhých 400 slov, což je výrazně méně než běžná „bílá kniha“ – dnešní marketing je záležitostí kreativních, působivých textů.
Pozornost lidí v online prostředí ochabuje a moderní marketingový odborník musí dbát na to, aby jeho sdělení bylo krátké a účinné. Měl by k němu potřebovat co nejméně slov. Dojde-li na psaní dopisu k žádosti o zaměstnání, věřte, že by takový dopis neměli psát marketingoví odborníci. Není to nejvhodnější médium pro prezentaci jejich dovedností.
Mnozí marketingoví odborníci budou moci odkázat na portfolio prací, které mají na svých webových stránkách, a jiní vyzkoušejí kreativnější cesty k upoutání pozornosti personalisty, než jakou je motivační dopis, ale přesto je to právě motivační dopis, co nadále zůstává obecně přijímaným způsobem oslovení potenciálního zaměstnavatele. Na rozdíl od dlouhého vlákna na Twitteru bude každé slovo dopisu k žádosti o zaměstnání čteno pečlivě, což pro marketingové experty není zrovna příznivá zpráva.
Jakých chyb se vyvarovat při psaní vašeho dopisu k žádosti o práci marketingového odborníka
Mnohé rady uvedené v tomto návodu se sice týkají marketingu, ale existuje řada základních chyb, jichž se v komunikaci při hledání zaměstnání může dopustit každý profesionál. Zde jsou ty nejčastější, jichž byste se měli vyvarovat za každou cenu:
- Přehánění se může vymstít. Ohýbáte-li pravdu, pokud jde o líčení vašich marketingových úspěchů, mohou během pohovoru nastat ožehavé situace, neboť tam některá ze svých tvrzení nedokážete obhájit. Držte se raději skutečnosti.
- Buďte osobní, ale ne příliš. Personalistu stěží budete osobně znát, nebuďte proto v motivačním dopise příliš důvěrní. Pište živě a pozitivně, ale držte se spíše formálního tónu a udržujte si onen důležitý odstup, který je požadován, dokud se nepoznáte osobně.
- Nepřehánějte to s přídavnými jmény. Efektivní komunikace se velmi dobře obejde bez záplavy přídavných jmen, jimiž byste snad chtěli rozvíjet své sdělení. Stručná komunikace je v oblasti marketingu velmi důležitá; pokud se tedy bez přídavného jména obejdete, vynechte je.
- Pečlivost při formátování. I sebemenší chyba v marketingovém materiálu nebo sdělení může v paměti přetrvat mnohem déle než sdělení samotné. Dbejte na to, abyste se vyvarovali všech pravopisných, gramatických či formátovacích chyb, neboť na vás budou vrhat špatné světlo.
Co si zapamatovat
- Vytvořte účinné sdělení a předveďte tak schopnost stručné komunikace.
- Vypracujte si pro motivační dopis jednotlivé body vaší kariérní minulosti.
- Neobětujte však na oltář kreativity nezbytné praktické náležitosti (kontaktní údaje apod.)
- Zapojte všechny složky správného marketingového přístupu.
Snažte se, aby byl váš dopis k žádosti o zaměstnání uzpůsoben danému zaměstnavateli.