Copywriteři se věnují tvorbě kreativních, čtivých a poutavých textů především z oblasti reklamy a marketingu, které mají podpořit prodej produktu nebo ho dostat do podvědomí zákazníků. Copywriter píše reklamní texty, inzeráty, tiskové zprávy, plní textový obsah webových stránek, ale také vymýšlí názvy firem či jejich motta a slogany.
Práce s textem je pro vás coby copywritera denním chlebem. Víte, že text musí být přesvědčivý. A přesně to je účelem vašeho motivačního dopisu. Náš průvodce vám ukáže, jak napsat motivační dopis copywritera.
Vážený pane Ostrý,
dovolte, abych reagoval na právě otevřenou pozici copywritera v PR týmu divize elektromobility společnosti KIA. Řadu let se intenzivně zajímám se o ekologii a získal jsem díky tomu zakázku spočívající v psaní tiskových zpráv a PR obsahu pro společnosti v odvětví výroby elektromobilů. Chcete-li majitele benzínových SUV nenásilně přesvědčit, aby přešli na udržitelnější variantu, musíte je přimět ke změně uvažování.
Během uplynulých pěti let jsem působil ve společnosti Sihon a vytvořil jsem zde texty pro inzeráty, reklamy, články a projevy, které patřily k nejatraktivnějším v historii společnosti. Pravidelně jsem se účastnil porad vedení s úkolem převést vize vrcholových manažerů do přesvědčivých sdělení určených budoucím zákazníkům. Jako hlavní copywriter jsem byl považován za jejich mluvčího. Výsledky mého psaní byly okamžitě měřitelné ve výši obratu. Poté, co byl jeden můj obsáhlý článek zveřejněn v celostátním deníku, se v následujícím měsíci obrat společnosti zvýšil o 12 %.
Snažíte-li se změnit návyky kupujících, musíte volit slova, která odpovídají jejich motivaci. Vaše společnost jako průkopník v oblasti elektromobility přesvědčila mnohé z těch, kteří byli připraveni naslouchat. Nyní je čas zaměřit se na skeptiky. Základem tohoto úsilí budou špičkové texty. Doufám, že pokud ve Vaší společnosti získám zaměstnání, budu moci uplatnit své nejlepší dovednosti:
- Navrhuji styl komunikace – jak má web mluvit k cílovým skupinám
- Vytvářím strukturu – kudy vede cesta k cíli a jak má být obsah propojen
- Vymýšlím obsah – co na webu (ne)má být
- Píšu texty – srozumitelné, přesvědčivé, prodejní
- Rozvíjím obsah na webu i mimo něj – sociální sítě, newslettery, aplikace atp.
Pracovat pro společnost KIA je mým dlouholetým přáním. Patřím k těm, kdo sledují vaše aktivity na trhu, a kromě portfolia svých textů pro společnost Sihon přikládám také několik textů, které jsem napsal jako pomyslný příspěvek do posledního vydání Vašeho magazínu Kia Move. Jsem přesvědčen, že moje texty pro Vás mohou být velkým přínosem.
Uvítám pozvání na pohovor, abych se dozvěděl více o vašem PR týmu.
Těším se na odpověď a zůstávám s pozdravem,
Jiří Příhoda
Struktura motivačního dopisu copywritera
Struktura motivačního dopisu copywritera se samozřejmě nebude odchylovat od běžného formátu motivačního dopisu. Logicky strukturovaný text se snadno čte a je přesvědčivý. Váš dopis by měl tedy rozhodně obsahovat tyto části:
- Záhlaví: Zde uvedete své kontaktní informace, aby je měl pracovník náboru hned po ruce. Záhlaví je také příležitostí pro originální design na stránce, která se jinak skládá z odstavců černého textu.
- Oslovení: Pokuste se být adresní a oslovit konkrétní osobu.
- Úvod: To je zahajovací věta či odstavec, v němž se krátce představíte a ukážete svůj zájem.
- Hlavní část: je jádrem vašeho motivačního dopisu. Vysvětlete, proč se na danou pozici hodíte a jaké vlastnosti a úspěchy to dokazují.
- Závěr: Zde proveďte stručné shrnutí své motivace a nezapomeňte na výzvu k akci.
- Podpis: Motivační dopis zakončete zdvořilým pozdravem a uvedením celého jména.
Motivační dopis copywritera je krátkou ukázkou toho, co umíte. Šíři vašeho záběru nelze shrnout v jednostránkovém motivačním dopise, proto se spokojte s naznačením detailů tak, abyste vzbudili zájem dozvědět se o vás na pohovoru více. Podrobné zamyšlení nad podobou a účelem motivačního dopisu naleznete v našem článku Jak napsat motivační dopis.
Snažte se nepřekračovat rozsah jedné stránky. Nepoužívejte pouhý výčet svých dovedností (ty už jste ostatně mohli uvést v životopise), ale pokuste se vyprávět příběh, jímž zaujmete a navážete kontakt se čtenářem.
Potřebujete inspiraci? Podívejte se na vzory motivačních dopisů z příbuzných oborů:
Copywriteři neplní pouze internet obsahem, nýbrž řeší potřeby uživatelů, obchodní cíle klientů a zvyšují spokojenost a loajalitu zákazníků. Tvořený obsah musí být kvalitní a nepředstavovat pouhý balast. Totéž platí i pro váš motivační dopis.
Úvod motivačního dopisu copywritera
Nyní je čas se pustit do toho, co umíte nejlépe, tedy do psaní! Říká se, že není nic horšího než nudný autor. Váš první odstavec by měl příjemce textu okamžitě zaujmout a přimět ho k tomu, aby ve čtení pokračoval. V úvodu se musíte několika větami představit a referovat na pracovní nabídku. Může být také vhodné sdělit, jak jste se o této práci dozvěděli.
Cíl úvodu: inspirativním jazykem prostým všech klišé specifikovat pracovní pozici, o kterou se ucházíte, a odhalit něco z vašich profesních předpokladů.
Vážený pane Ostrý,
dovolte, abych reagoval na právě otevřenou pozici copywritera v PR týmu divize elektromobility společnosti KIA. Řadu let se intenzivně zajímám se o ekologii a získal jsem díky tomu zakázku spočívající v psaní tiskových zpráv a PR obsahu pro společnosti v odvětví výroby elektromobilů. Chcete-li majitele benzínových SUV nenásilně přesvědčit, aby přešli na udržitelnější variantu, musíte je přimět ke změně uvažování.
Dobrý den,
obracím se na Vás, abych vyjádřil zájem o nabízené pracovní místo.
Nesnažte se vysvětlit, že místo potřebujete, raději ukažte, čím byste konkrétnímu pracovišti mohli prospět.
Hlavní část motivačního dopisu copywritera
Hlavní část motivačního dopisu by měla být páteří vašeho sdělení; v tomto oddíle byste měli uvést ty nejpřesvědčivější důvody, proč by právě vás měli na inzerované místo přijmout. Musíte zde podat informace o svých pracovních zkušenostech, vzdělání a dalších předpokladech.
Praxe je to hlavní, můžete proto začít svými dosavadními zakázkami a projekty. Pokud jste v minulosti pracovali na plný úvazek v reklamní agentuře či konkrétní firmě, je to skvělé, ale nestačí jen říct, kde a jak dlouho jste pracovali. Vyjmenujte konkrétní úspěchy dosažené v minulých zaměstnáních a kdykoli je to možné, uvádějte fakta a čísla.
Cíl hlavní části motivačního dopisu: zdůraznit to z vaší pracovní historie, co prokazuje vaši kvalifikaci, všestrannost a rozhled.
První odstavec hlavní části: vhodnost na pozici (dovednost a zkušenosti)
Začněte nejvýznamnějšími zakázkami, klienty či nejdůležitějším zaměstnavatelem, pro kterého jste pracovali. Zmiňte své úkoly a úspěchy, kterých jste dosáhli. Do tohoto odstavce můžete taktéž šikovně zakomponovat své dovednosti. Copywriteři by:
- měli mít přehled o světě, umět naslouchat lidem;
- se měli umět se vžít do mysli zákazníka;
- měli rozumět základům marketingu, internetové komunikace a SEO;
- měli být kreativní a mít chuť psát;
- měli dokonale ovládat jazyk.
Copywriteři často začínají jako brigádníci nebo jako OSVČ. Práce pro konkrétní firmou, kterou má copywriter propagovat, ovšem přináší nejen výhodu životních jistot stálého zaměstnání, ale také důkladnou znalost tématu.
„Během uplynulých pěti let jsem působil ve společnosti Sihon a vytvořil jsem zde texty pro inzeráty, reklamy, články a projevy, které patřily k nejatraktivnějším v historii společnosti. Pravidelně jsem se účastnil porad vedení s úkolem převést vize vrcholových manažerů do přesvědčivých sdělení určených budoucím zákazníkům. Jako hlavní copywriter jsem byl považován za jejich mluvčího. Výsledky mého psaní byly okamžitě měřitelné ve výši obratu. Poté, co byl jeden můj obsáhlý článek zveřejněn v celostátním deníku, se v následujícím měsíci obrat společnosti zvýšil o 12 %.“
Druhý odstavec hlavní části: soulad s organizací
Druhý odstavec věnujte své motivaci, proč hledáte místo právě v této firmě a proč se do jejího týmu hodíte. Prostudujte si důkladně webové stránky budoucího zaměstnavatele. Zakomponujte specifika jejich práce do svého motivačního dopisu. Prokážete tím nejen svůj upřímný zájem, ale také soulad s hodnotami budoucího pracoviště.
Tento odstavec by měl obsahovat zejména důvody, proč jste si vybrali právě danou firmu, jakým směrem se chcete profesně rozvíjet, ale i co očekáváte a co naopak můžete nabídnout vy.
„Snažíte-li se změnit návyky kupujících, musíte volit slova, která odpovídají jejich motivaci. Vaše společnost jako průkopník v oblasti elektromobility přesvědčila mnohé z těch, kteří byli připraveni naslouchat. Nyní je čas zaměřit se na skeptiky. Základem tohoto úsilí budou špičkové texty. Doufám, že pokud ve Vaší společnosti získám zaměstnání, budu moci uplatnit své nejlepší dovednosti.“
Výzva k akci a závěr
Svůj motivační dopis copywritera ukončete optimisticky a sebevědomě. Na tahu by nyní měl být personalista a vy byste jej k měli pobídnout přesvědčivou výzvou k akci. Není nic špatného na tom, když vyjádříte naději, že vás pozvou na pohovor, a třeba se i zeptáte, zda se můžete za týden ozvat, abyste se na setkání domluvili. Vytváříte tak pro potenciálního zaměstnavatele určitý závazek nenechat váš dopis bez odpovědi – stačí napsat, že se těšíte na brzkou odpověď.
„Pracovat pro společnost KIA je mým dlouholetým přáním. Patřím k těm, kdo sledují vaše aktivity na trhu, a kromě portfolia svých textů pro společnost Sihon přikládám také několik textů, které jsem napsal jako pomyslný příspěvek do posledního vydání Vašeho magazínu Kia Move. Jsem přesvědčen, že moje texty pro Vás mohou být velkým přínosem.
Uvítám pozvání na pohovor, abych se dozvěděl více o vašem PR týmu.
Těším se na odpověď a zůstávám s pozdravem,
Jiří Příhoda“
Klíčové myšlenky
- Když umíte psát, máte silnou zbraň. Dokážete upoutat pozornost, můžete ovlivňovat svobodnou vůli druhých. I váš motivační dopis musí být přesvědčivý.
- Motivační dopis je důležitým doplňkem životopisu, protože vám umožní navázat osobní kontakt s potencionálním zaměstnavatelem. Měl by vás jako copywritera charakterizovat prostřednictvím příkladů z praxe.
- Určitě nezapomeňte zdůraznit souznění se společností, u níž se ucházíte o pozici copywritera.
- Zachovejte strukturu a součásti motivačního dopisu a dodržujte pokyny pro správné psaní.
- Držte se osvědčených fontů a formátování, aby váš motivační dopis měl upravený vzhled, který bude vypadat stejně na počítači příjemce jako na vašem. Používejte profesionální šablony z našeho editoru.