Motivační dopis může být dokonalým přesvědčovacím prostředkem k získání stáže. V některých případech je účinnější než zatím tenký životopis absolventů. Ať už jste právě ukončili studium na vysoké škole, složili maturitu nebo prostě přecházíte z jednoho profesního oboru do druhého, stáže jsou skvělým způsobem, jak se prosadit.
Stáže se obvykle týkají žádaných zaměstnavatelů, exkluzivních oborů nebo těžko naučitelných profesí. Konkurence může být tvrdá, ale to by vás nemělo zastavit a cvapp.cz má arzenál nástrojů a znalostí, které vám pomohou.
Vážená paní magistro Jančíková,
jako studentka posledního ročníku mediálních studií na Metropolitní univerzitě bych ráda získala praxi ve Vaší společnosti. Ačkoli zatím nemám v oboru zkušenosti mohu Váš tým obohatit svou odvážnou kreativitou a mladistvou perspektivou.
Od stážistů mimo jiné očekáváte, že budou analyzovat mediální výstupy, spravovat mediální kampaně klientů a psát přesvědčivé tiskové zprávy. Potřebujete lidi, kteří mají pronikavé analytické myšlení, vynalézavý přístup umožňující větší společenský dopad a poutavý jazykový projev.
Těmto požadavkům plně odpovídají mé zkušenosti, které jsem získala během uplynulých dvou let studia:
Již dlouho usiluji o možnost pracovat v mediální branži a práce ve společnosti MediaTop by mi poskytla příležitost učit se od těch nejlepších v oboru PR. Skutečnost, že studuji mediální studia a kreativní psaní, v mém případě není jen akademická záležitost – psaní je moje vášeň. Chci, aby moje texty měly dopad v reálném světě. Stáž ve společnosti MediaTop by pro mne byla ideální příležitostí, jak toho dosáhnout.
Věřím, že s ohledem na výše uvedené mohu být pro Váš program stáží přínosem. Další podrobnosti o svém zájmu a motivaci Vám ráda sdělím u pohovoru.
S pozdravem,
Monika Roubíčková
Struktura motivačních dopisů je obvykle stejná nebo podobná pro každou stáž, bez ohledu na profesi nebo pozici. Motivační dopisy by měly obsahovat následující klíčové součásti:
Nezapomeňte, že každá část motivačního dopisu je nedílnou součástí celku, jehož cílem je získat stáž, po které toužíte. Podrobné zamyšlení nad podobou a účelem motivačního dopisu naleznete v našem článku Jak naspat motivační dopis.
Snažte se nepřekračovat rozsah jedné stránky. Nepoužívejte pouhý výčet svých dovedností (ty už jste ostatně mohli uvést v životopise), ale pokuste se vyprávět příběh, jímž zaujmete a navážete kontakt se čtenářem.
Potřebujete inspiraci? Podívejte se na vzory motivačních dopisů z příbuzných oborů:
Jedná se o nejdůležitější část dopisu, neboť obsahuje vaši úvodní větu. Musíte vykročit správnou nohou. Vyvarujte se, pokud možno, nevýraznosti (na druhou stranu ale nepřehánějte). Jako uchazeč o stáž chcete v úvodu vyjádřit úctu, energičnost a pracovní kázeň a etiku.
Cíl tohoto oddílu je zaujmout, držet se tématu, představit se v jedné působivé, přátelské, avšak profesionální větě. Dobrou taktikou je uvést jeden či dva své nejpůsobivější a relevantní úspěchy, faktické výsledky, kvality či dovednosti, jimiž disponujete.
Vážená paní magistro Jančíková,
jako studentka posledního ročníku mediálních studií na Metropolitní univerzitě bych ráda získala praxi ve Vaší společnosti. Ačkoli zatím nemám v oboru zkušenosti mohu Váš tým obohatit svou odvážnou kreativitou a mladistvou perspektivou.
Dobrý den,
v rámci studia bych měl získat praxi v médiích. Proto bych k vám rád nastoupil na stáž.
Nesnažte se vysvětlit, že praxi potřebujete, místo toho ukažte, čím byste firmě či organizaci mohli prospět.
Jedná se o hlavní odstavce textu vašeho dopisu. Využijte je k tomu, abyste zde posílili a rozvinuli sdělení uvedené v úvodu. Vysvětlete, proč se na danou práci hodíte a jaké kvality a úspěchy svědčí o vaší produktivitě. Vylíčením tvrdých a měkkých dovedností poukážete na konkrétní nástroje, jimiž jako potenciální stážista disponujete.
Začněte prezentací svých tvrdých i měkkých dovedností. Ačkoli zkušeností asi moc nemáte, přece jen jste jistě už nějaké posbírali, například na brigádách, v dobrovolnické práci či přímo v terénu během studia. Do tohoto odstavce můžete zahrnout:
Zjistěte si informace o náborovém manažerovi na jeho profilu na síti LinkedIn nebo na webových stránkách organizace. Můžete tak odhalit společné zájmy nebo profesní shody, na které můžete nenápadně odkázat, čímž se váš motivační dopis stane osobnějším a působivějším a pomůže i v dalších oblastech náborového procesu.
„Od stážistů mimo jiné očekáváte, že budou analyzovat mediální výstupy, spravovat mediální kampaně klientů a psát přesvědčivé tiskové zprávy. Potřebujete lidi, kteří mají pronikavé analytické myšlení, vynalézavý přístup umožňující větší společenský dopad a poutavý jazykový projev.
Těmto požadavkům plně odpovídají mé zkušenosti, které jsem získala během uplynulých dvou let studia:
Druhý odstavec věnujte své motivaci, proč hledáte stáž právě v dané firmě či organizaci a proč do ní zapadáte. Prostudujte si důkladně firemní kulturu. Zakomponujte její specifika do svého motivačního dopisu. Prokážete tím nejen svůj upřímný zájem, ale také soulad s hodnotami firmy či instituce.
Tento odstavec by měl obsahovat zejména důvody, proč jste si vybrali právě tu nebo onu firmu, jakým směrem se chcete profesně rozvíjet, ale i co od stáže očekáváte a co naopak můžete firmě nabídnout vy.
„Již dlouho usiluji o možnost pracovat v mediální branži a práce ve společnosti MediaTop by mi poskytla příležitost učit se od těch nejlepších v oboru PR. Skutečnost, že studuji mediální studia a kreativní psaní, v mém případě není jen akademická záležitost – psaní je moje vášeň. Chci, aby moje texty měly dopad v reálném světě. Stáž ve společnosti MediaTop by pro mne byla ideální příležitostí, jak toho dosáhnout.“
„Můj energický přístup by dobře zapadl do dynamického prostředí Vaší společnosti. Vstřícnost k lidem přináší oboustranně výhodné vztahy, je klíčem k úspěchu. Díky svému pečlivému přístupu k psaní dokážu najít ta správná slova pro Vaše klienty a jejich publikum.“
Závěr by mohl pro řadu lidí představovat ošidnou část motivačního dopisu. Týká se to i těch, kdo zvládli na jedničku úvod a hlavní část textu. Umění spočívá v tom, že budete působit odhodlaně, nikoli však příliš arogantně a rázně. Nechcete být příliš suverénní, ale ani nerozhodní. Ukažte, že máte velký zájem o pohovor a že si chcete popovídat o tom, jak můžete být firmě užiteční, ale nebuďte při tom příliš troufalí.
Cíl tohoto oddílu: zpracovat účinnou výzvu k akci (sdělit, že máte velký zájem přijít na pohovor a být firmě užiteční), zakončit dopis nadšeným, ale uctivým tónem. Nevznášejte příliš troufalé požadavky!
Věřím, že s ohledem na výše uvedené mohu být pro Váš program stáží přínosem. Další podrobnosti o svém zájmu a motivaci Vám ráda sdělím u pohovoru.
S pozdravem,
Monika Roubíčková