Rozhodnutí skončit není nikdy snadné. Jako uchazeče o zaměstnání vás mohou trápit obavy, zda jste se rozhodli správně. Jdete z louže pod okap, nebo víte jistě, že odchod ze zaměstnání je pro vás tím nejlepším rozhodnutím? Takové myšlenky jsou při zvažování odchodu ze zaměstnání zcela přirozené. Koneckonců nevíte, co vás vlastně čeká. Obzvláště těžké je to v případě, že jste v daném zaměstnání strávili řadu let.
Naštěstí platí, že pokud se rozhodnete dát výpověď, stačí sepsat jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru. Tento blog věnovaný psaní oznámení o ukončení pracovního poměru se zabývá následujícími tématy:
- Účel oznámení o ukončení pracovního poměru
- Jak napsat jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru
- Správný okamžik pro odeslání nebo předání výpovědi
- Vzory jednoduchého oznámení o ukončení pracovního poměru
Pokud vykonáváte příležitostné zaměstnání, plánujete je ukončit a nevíte, jestli musíte podat písemnou výpověď, odpověď zní: nemusíte, pokud to nemáte uvedeno ve smlouvě. Ve většině případů takoví pracovníci svůj odchod z dobré vůle oznámí, aby si zaměstnavatel mohl najít náhradu, ale není to nezbytné.
Jaký je účel oznámení o ukončení pracovního poměru
Když se rozhodnete odejít ze zaměstnání, obvykle sepíšete a pošlete zaměstnavateli výpověď. Jedná se o formální dokument, kterým zaměstnavateli oznamujete svoje rozhodnutí odejít, aby o tomto vašem kroku měl k dispozici doklad pro budoucí potřeby. V některých výpovědích jsou podrobně popsány důvody odchodu, můžete však také chtít napsat prosté oznámení o tom, že ze zaměstnání odcházíte. Jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru je nejvhodnější pro zaměstnance, kteří nechtějí zaměstnavateli sdělovat konkrétní podrobnosti o tom, proč chtějí odejít, případně jsou na dané pozici teprve krátkou dobu. Je výhodné skončit v práci a zachovat si dobré vztahy, oznámení byste proto měli učinit v každém případě. Neztrácejte nad výpovědí příliš mnoho času, její napsání vám zabere jen několik minut.
V některých případech může být výpovědní doba delší, než byste si přáli. Pokud chcete zjistit, jak požádat o zkrácení výpovědní doby, měli byste se obrátit přímo na zaměstnavatele. Vysvětlete důvody, proč kratší výpovědní dobu požadujete, a ujistěte zaměstnavatele, že včas dokončíte rozdělané úkoly. Můžete mu také nabídnout, že pomůžete sehnat náhradu, pokud je to ve vašich silách.
Jak napsat jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru
Stejně jako byste věnovali čas a úsilí psaní svého CV, měli byste být pečliví i při sestavování výpovědi. Nemusí vám zabrat mnoho času, jde o to, abyste ji skutečně odeslali. Zde je několik našich tipů, jak napsat jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru:
- Držte se tématu – Ve stručném oznámení stačí uvést, že odcházíte, a také datum, k němuž plánujete odejít; nemusíte podrobně popisovat důvody svého rozhodnutí.
- Zůstaňte pozitivní – I když u zaměstnavatele nejste spokojeni, neměla by z vaší jednoduché výpovědi čišet hořkost. Můžete poděkovat za příležitost, kterou jste zde dostali.
- Sdělte své záměry – Informujte zaměstnavatele o tom, k jakému datu hodláte odejít, a je-li to relevantní, jak hodláte naložit s nedokončenými úkoly.
- Jednoduché rozloučení – Ukončete text jednoduše, přijatelný závěr představují fráze „S pozdravem“ nebo „S úctou“.
V dnešní době se většina komunikace včetně té pracovní odehrává prostřednictvím textových zpráv. Pokud vás zajímá, jak dát výpověď formou SMS, odpověď zní, že byste to neměli vůbec dělat. Zaměstnavatel potřebuje formální dokumentaci a výpověď je dokument. Textové zprávy jsou neformální a nehodí se k tomu, abyste jejich prostřednictvím informovali o úmyslu podat výpověď. I když zaměstnavatel akceptuje oznámení o nemoci nebo pozdním příchodu prostřednictvím textové zprávy, v tomto případě byste vždy měli poslat formální dopis.
Kdy je správný čas na předání výpovědi nadřízenému?
Nejlepším způsobem, jak oznámit chystanou výpověď, je nejprve si s nadřízeným promluvit. Při předběžném rozhovoru na toto téma máte možnost jej informovat a možná i sdělit některé podrobnosti. Můžete si také ověřit výpovědní dobu a případně o ní vyjednávat. Po rozhovoru by vždy měla následovat formálnější výpověď. Dopis je možné zaslat e-mailem nebo předat nadřízenému pracovníkovi. Kopii můžete zaslat personálnímu oddělení.
Stručnost a jednoduchá struktura
Rozhovory týkající se ukončení jakéhokoli vztahu jsou vždy obtížné a odchod ze zaměstnání není výjimkou. Končí jedna éra a ne vždy je to oboustranné rozhodnutí. Váš nadřízený může vaše rozhodnutí podpořit, ale měli byste se připravit i na negativní reakci. Zaměstnavateli váš odchod nemusí být vhod a mohou mu v souvislosti s ním vzniknout komplikace. Stručné oznámení o ukončení pracovního poměru je způsob, jak bez jakýchkoli emocí přejít k rozhodujícím bodům vaší výpovědi.
Stručné oznámení o ukončení pracovního poměru má následující strukturu:
- Vaše rozhodnutí skončit
- Datum, kdy hodláte odejít
- Vaše plány na dokončení zbývajících projektů (podle okolností).
- Jednoduché poděkování za příležitost
- Rozloučení
Jak se vypořádat s negativní reakcí na výpověď
Nadřízený na vaše rozhodnutí dát výpověď může reagovat různými způsoby. Je možné, že mu váš odchod nebude vadit a přijme vaši výpověď bez dalších otázek. Na druhou stranu jej vaše rozhodnutí může rozladit a dokonce se vás může snažit zlákat, abyste zůstali. Nejlepší způsob, jak se s těmito reakcemi vypořádat, je mít na paměti, proč chcete odejít. Pokud je vaše rozhodnutí založené na některém významném sociálním faktoru, jakým je např. věková diskriminace, měli byste být neoblomní. Pokud však jde o výši platu a existuje prostor pro výhodnější podmínky, je zcela na vás, zda se rozhodnete výpověď stáhnout.
V některých případech vás zaměstnavatel požádá, abyste odešli rovnou, neboli vám dá „výpověď na hodinu“. S přihlédnutím k zákonné výpovědní době se to může stát v organizacích, kde byste mohli z firmy „vyvést“ citlivé osobní údaje. Například pracovník personální agentury se může nechat zlákat k tomu, aby pro své klienty vynášel údaje a získal tak databázi, kterou by si mohl odnést do dalšího zaměstnání. Zaměstnavatel je na druhou stranu oprávněn požadovat, abyste odpracovali celou výpovědní dobu, která může být poměrně dlouhá. Ve většině případů je však zaměstnavatel ochoten přistoupit na dohodu, protože si nepřeje, aby u něj byl zaměstnán někdo, kdo chce odejít „za lepším“.
Vzor jednoduchého oznámení o ukončení pracovního poměru
VZOR K POUŽITÍ
VAŠE JMÉNO
Ulice, město, poštovní směrovací číslo
Telefonní číslo • E-mail
Jméno vašeho nadřízeného
Funkce vašeho nadřízeného
Název společnosti
Ulice
Město
Poštovní směrovací číslo
Dnešní datum
Vážený pane/paní (JMÉNO NADŘÍZENÉHO/NADŘÍZENÉ):
Bohužel Vám musím oznámit, že odcházím z funkce [NÁZEV PRACOVNÍ POZICE] v [NÁZEV SPOLEČNOSTI] s dvouměsíční výpovědní dobou. Naposledy budu na pracovišti dne [DEN, MĚSÍC, ROK].
V [NÁZEV SPOLEČNOSTI] jsem pracoval [XX] let a byl jsem zde spokojen, odcházím, protože [DŮVOD ODCHODU Z DANÉHO ZAMĚSTNÁNÍ].
Bylo mi ctí a těšilo mě pracovat pro [NÁZEV SPOLEČNOSTI]. Hodně jsem se toho naučil a spřátelil jsem se s výjimečnými spolupracovníky, kterých si vždy budu velmi vážit.
Velmi rád učiním vše, co bude potřeba k zaškolení mého nástupce, jestliže nového pracovníka vyberete ještě před mým odchodem. Chtěl bych Vám velmi poděkovat za skvělou příležitost pracovat pro [NÁZEV SPOLEČNOSTI].
S pozdravem
[VAŠE JMÉNO]
Co si zapamatovat
- Oznámení o ukončení pracovního poměru je nezbytné k tomu, abyste zaměstnavateli písemně potvrdili svůj úmysl odejít.
- Před odesláním výpovědi je vhodné se setkat a neformálně věc se zaměstnavatelem probrat. Vaše rozhodnutí odejít tak pro něj nebude nečekaným překvapením a budete moci probrat praktické aspekty svého kroku a ukončit vztah pozitivně.
- Stačí k tomu jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru. Pokud nechcete, nemusíte zacházet do podrobností. Držte se hlavních bodů.
- V jednoduché výpovědi byste měli uvést své rozhodnutí odejít, datum odchodu a další důležité okolnosti týkající se vašich pracovních činností. Poděkujte za příležitost a rozlučte se.