Osobní představení je stále běžnější součástí životopisu. V zásadě slouží jako úvod k celému dokumentu. Jedná se tedy o stručný text, ve kterém se představíte příjemci. Představení uchazeče dává životopisu osobnější ráz. Ten je důležitý, máte-li získat naději, že vyniknete mezi desítkami nebo dokonce stovkami jiných životopisů.
Osobní představení zajisté není povinnou součástí životopisu. Personalisté nepovažují jeho umístění na začátek dokumentu za samozřejmost. Protože se však jedná o krátký úsek textu, nepůsobí nijak rušivě a v mnoha případech naopak poslouží jako vítaný doplněk k jinak suchopárnému a neosobnímu dokumentu. Asi je vám již jasné, co si o představení uchazeče myslíme my: domníváme se, že byste je do životopisu měli zařadit. V tomto článku uvádíme, jak by představení uchazeče mělo vypadat a do které části životopisu je umístit. Čtěte dál!
Možná už představení uchazeče máte
Než vás vyzveme, abyste psali od začátku, stojí za zvážení, jestli již představení uchazeče nemáte hotové. Možná máte a ani o tom nevíte. Pokud jste si otevřeli účet na síti LinkedIn, je pravděpodobné, že jste v jeho rámci takové představení své osoby sepsali. Přihlaste se ke svému účtu a podívejte se; představení své osoby zpravidla najdete v kolonce Souhrn a jedná se o šikovný úvod k celému textu se všemi vašimi pracovními zkušenostmi a vzděláním.
Ukázky představení uchazeče
Jestliže nejste uživatelem sítě LinkedIn nebo jste se na svém účtu nepředstavili, patrně si kladete otázku, jak by takové představení mělo vypadat. Nejprve tedy základní fakta. Každý člověk je jedinečný a jedinečné by mělo být i každé představení uchazeče. Měli byste proto zavrhnout nutkání opsat většinu textu z představení jiného uchazeče. Přinášíme dvě ukázky představení uchazeče, které vám poskytnou představu o vašich možnostech. První je představení uchazeče o práci zástupce pro služby zákazníkům, druhé sestavil zájemce o pozici editora internetových stránek.
Vystihují mě slova „motivovaný“, „loajální“ a „orientovaný na služby“. Jako týmový hráč se zajímám nejen o zájmy klientů, ale také o zájmy svých kolegů a nadřízených. Mám blízko k informačním technologiím a dokážu se rychle adaptovat na nové systémy.
Velmi mě baví psaní. Protože se moje kreativita má nejvíce ke světu ráno, vstávám brzy a snažím se hlavní úkoly dne splnit před polednem. Klienti oceňují můj respekt k dodržování termínů a proaktivní přístup. Provoz internetových stránek s mými texty vzrůstá a internetové obchody dosahují vyšších obratů.
Délka, tón a obsah
Jak vidíte, představení uchazeče by mělo zabírat přibližně čtyři řádky textu. Nestane se nic hrozného, když ve vašem případě bude jen třířádkové nebo naopak pětiřádkové, ale snažte se zachovat přibližně tento rozsah. Jednoduše řečeno, představení uchazeče by mělo vašemu životopisu dodat sympatický osobní tón, avšak pokud je úplně vynecháte, nemělo by to vadit. Prakticky tytéž informace totiž uvádíte v motivačním dopise, v němž vysvětlujete, proč jste ideálním kandidátem na danou pozici. Představení uchazeče pište v první osobě. Můžete použít mírně neformální tón a vyvážit tak formální styl samotného životopisu. Na základě výše uvedených ukázek byste měli získat představu o tom, jakým tónem můžete psát.
Zkušená, nadšená cukrářka s více než sedmiletou zkušeností z oboru – vytváření zajímavých a chutných dezertů pro restaurace, akce, ochutnávky. Vytváření ozdobných chlebíčků, dezertů, pečiva, čokolád a nejrůznějších cukrovinek. Používání pokročilých cukrářských technik, znalost hygienických zásad a detailní obeznámenost se zásadami cukrářského designu.
Všimněte si, že profese nebo pracovní pozice je zmíněna hned na první řádce. Následuje stručný a výstižný výčet dovedností.
Digital Marketing Manager s prokazatelnými zkušenostmi v oblasti vytváření a řízení vysoce účinných strategií digitálního marketingu. Ovládám řízení strategie a rozvoje prezentace firmy v internetovém prostředí, přítomnosti na sociálních sítích a nástrojů pro komunikaci se zákazníkem.
Na výše uvedeném příkladu vidíte, jak lze ve věcném tónu použít aktivní slovesa v první osobě čísla jednotného.
Pracovitý a ochotný student bakalářského oboru marketing. Jako stážista ve vaší společnosti bych chtěl uplatnit vynikající znalost marketingu sociálních médií a komunikace. Energický, pracovitý, připravený stát se spolehlivým a cenným členem týmu.
Pokud zatím žádnou praxi v oboru nemáte, nebo disponujete jen skromnými zkušenostmi, věnujte se v profilu tomu, čím byste společnosti přispěli, vlastnostem a měkkým dovednostem, které jí můžete nabídnout.
Obvyklé chyby při psaní textu představení uchazeče
Píšete-li představení uchazeče, vyvarujte se používání klišé. Jedná se o otřepané fráze používané tak často, že již ztratily svůj obsah. Jistě jste se setkali s formulacemi typu „všestranný administrativní pracovník“ nebo „připravený na nové výzvy“. Snažte se volit originální formulace a požádejte někoho známého nebo člena rodiny, aby vámi sepsané představení uchazeče zhlédl kritickým okem.
Umístění představení uchazeče
Pracovníci pověření náborem stále dávají přednost tomu, aby byly osobní údaje v doručených životopisech umístěny v úvodu textu. Mohou pak rychle procházet ty životopisy, které již uložili na hromádku označenou „ano“. Jistě nechcete, aby poměrně nový útvar představení uchazeče stál této tradici v cestě. Nejlepší je proto umístit představení uchazeče za osobní údaje a před souhrn vašich údajů o vzdělání a pracovních zkušenostech.
Mějte na paměti, že je důležitá délka vašeho životopisu. Pokud jste již hodně selektovali a nemůžete vypustit další informace a zároveň by váš životopis doplněním textu představení uchazeče přetekl na další stranu, měli byste zvážit možnost, že představení uchazeče do žádosti o danou pozici nezařadíte. Dodržíte tak nepsané pravidlo, že by životopis neměl být delší než na dvě strany textu.