1. Průvodce
  2. Jak napsat životopis
  3. Jak v životopisu uvést mimořádné dovednosti
Autor Rolf BaxRolf Bax

Jak v životopisu uvést mimořádné dovednosti

8 min. čtení
Jak v životopisu uvést mimořádné dovednosti
Tipy, ukázky formátování a klíčová slova do seznamu mimořádných dovedností ve vašem životopisu, z nichž bude náborový manažer nadšen.
Ukázka oddílu věnovaného dovednostem v našem interaktivním a účinném nástroji pro sestavení životopisu

Dovednosti uvedené ve vašem životopisu jsou tím, podle čeho náborový manažer nejsnadněji (a nejrychleji!) zjistí, jestli máte pro danou pozici předpoklady. Personalisté vědí, jaké dovednosti jsou zapotřebí pro výkon dané práce, a chtějí zjistit, jestli váš životopis obsahuje příslušná klíčová slova. Dovednostmi uváděnými v životopisu jsou vaše nadání a vlastnosti a znalosti, které jste získali během vzdělání a kariéry. V tomto návodu najdete vše, co potřebujete vědět, abyste ve svém životopisu co nejúčinněji uvedli dovednosti, zejména:

  • Jak v životopisu uvést mimořádné dovednosti + tipy na formátování
  • Tvrdé a měkké dovednosti
  • Tři pravidla, jak v životopisu popsat své dovednosti
  • Více než 100 příkladů nejlepších dovedností pro rok 2019

Jak v životopisu uvést své dovednosti + tipy na formátování

Existují dva způsoby, jak v životopisu uvést své dovednosti. 

Možnost č. 1: Nejmodernější šablony a vzory životopisů obsahují oddíl, v němž uvádíte své dovednosti. Jde o nejúčinnější způsob, jak informovat o svých dovednostech a také vizuálně vyjádřit úroveň získaných zkušeností. Uvádíte-li své dovednosti v takovémto moderním životopisu, zpravidla by měly být vyjádřeny jedním až třemi slovy napsanými verzálkami. V tomto oddíle se zaměřujte spíše na tvrdé než na měkké dovednosti (více na toto téma se dozvíte dále v textu) a uvádějte méně než 10 položek.

Možnost č. 2: Každý životopis by měl uvádět dovednosti v hlavních oddílech, například v představení uchazeče a pracovních zkušenostech. Jediný rozdíl je v tom, že namísto seznamu klíčových slov je zapracujete do vět a odrážek. Nejúčinnějším způsobem, jak uvést v životopisu dovednosti, je kombinovat možnost č. 1 a možnost č. 2. Díky tomu v životopisu přirozeným a uspořádaným způsobem pojednáte všechny své dovednosti.

Jaký je rozdíl mezi tvrdými a měkkými dovednostmi v životopisu?

Tvrdé dovednosti

Tvrdé dovednosti v životopisu jsou všechny praktické nástroje a know-how specifické pro daný obor, které potřebujete pro práci v dané pozici. Tvrdé dovednosti jsou kvantifikovatelné a obvykle nabyté ve škole, při práci nebo v rámci školení. Ty, které uvádíte v životopisu, mohou být podrobeny zkoušce a někdy se během výběrového řízení ověřují. Moderní trend, který sledujeme u milionů životopisů vytvořených s pomocí služby Resume.io, je stále větší počet uchazečů o zaměstnání, kteří prostřednictvím tvrdých dovedností optimalizují klíčová slova ve svém životopisu. Tato strategie je obzvláště důležitým krokem pro uchazeče oslovující větší společnosti, které častěji využívají programové vybavení na podporu přijímacího řízení (Applicant Tracking System, ATS), aby s jeho pomocí automaticky filtrovaly a hodnotily životopisy na základě seznamu klíčových slov v popisu pracovní pozice. * Seznam nejlepších dovedností, které je vhodné uvést do životopisu, najdete v posledním odstavci tohoto článku.

Měkké dovednosti

Měkké dovednosti v životopisu obvykle tvoří jednotlivé složky vaší osobnosti, styl práce nebo efektivita, které se obtížněji měří či kvantifikují. Jsou obzvláště důležité pro vedoucí pozice nebo pozice, v nichž jednáte se zákazníky. Jakmile náborový manažer posoudí vaše tvrdé dovednosti, aby se přesvědčil, jestli danou práci můžete vůbec vykonávat, přejde k měkkým dovednostem, aby zjistil, jestli ji můžete vykonávat dobře. V mnoha moderních kancelářích a kreativních startupech platí, že pracovník, který zapadne do firemní kultury, může mít výhodu oproti jiným pracovníkům se stejnými tvrdými dovednostmi. Měkké dovednosti mají v některých situacích větší váhu.

Tvrdé dovednosti a měkké dovednosti ve vašem životopisu

Rozdíl mezi tvrdými a měkkými dovednostmi v životopisu si ukážeme na několika příkladech. Tvrdé dovednosti v životopisu lékaře by byly například: Chirurgie, pooperativní péče, urgentní medicína, diagnostika. Měkké dovednosti by vypadaly například takto: Vedení zdravotnického týmu, vůdčí schopnosti, soucit a empatie. Tvrdými dovednostmi v životopisu obchodního zástupce by byly třeba: Prodej a rozvoj prodeje, péče o nové zákazníky, správa prodejních kanálů. Měkké dovednosti: Komunikativnost, rozhodnost, soustředěnost, poctivost, empatie. Tvrdými dovednostmi v životopisu číšnice by mohly být: Znalost řešení Aloha, služby zákazníkům, řízení skladových zásob, práce na baru, příprava jídel. Měkké dovednosti: Pozitivní přístup, spolehlivost, komunikativnost, ochota usilovně pracovat, zodpovědnost.

3 pravidla, jak v životopisu popsat své dovednosti

1. Zjistěte, na koho se obracíte.

Přidáváte-li do svého životopisu dovednosti, je dobré vědět, na koho se obracíte. Žádáte-li o zaměstnání, můžete ze tří různých zdrojů zjistit, jak by příjemci mohli reagovat na dovednosti uvedené v životopisu: jsou jimi popis pracovní pozice, společnost a obor. Projděte si popis pracovní pozice a vyčtěte z něj důležitá klíčová slova a tón textu. Jak se v něm mluví o dovednostech? Jsou nějaké požadovány? Uveďte dovednosti do životopisu a popište je podobným způsobem, jakým o nich hovoří popis pracovní pozice. Najděte si informace o společnosti a zjistěte, jaká v ní panuje kultura. Klade důraz na inovace a učení? Zdá se, že by ocenila tvůrčí dovednosti, nebo by kladla větší důraz na měkké dovednosti? Zjistěte, jakých dovedností si společnost nejvíce cení, a uveďte je ve svém životopisu. Zjistěte si informace o daném oboru a uveďte v životopisu dovednosti, které budou v souladu s očekáváními tohoto odvětví. Dejte najevo, že máte zkušenosti a znáte obor – hovořte v životopisu o svých zkušenostech přesně tím způsobem, jaký by od vás očekával člověk z tohoto oboru.

2. Vynechte vatu. V životopisu se vyhýbejte pokud možno všem nadbytečným informacím. Lidské oko se rychle unaví, neuvádějte proto takové množství dovedností, které by náborový manažer začal automaticky jen přelétávat očima, namísto aby je skutečně četl. Pokud skvěle pracujete s Wordpressem a žádáte přitom o pozici asistentky ředitele, patrně můžete tuto informaci vypustit. Je výborné být všestranný zaměstnanec, ale nesouvisející informace mohou čtenáře zmást a způsobit, že bude váš životopis působit neučesaně.

3. Držte se vyzkoušeného a přehledného formátu. Pro účinné formátování dovedností uváděných v životopisu použijte šablonu, která vám pomůže uspořádat vaše dovednosti a vizuálně vyjádřit úroveň vašich dovedností. Zde je několik tipů na formátování údajů o dovednostech ve vašem životopisu: 

  • Uveďte tvrdé i měkké dovednosti
  • Uveďte znalosti práce se softwarem a používané nástroje nebo procesy (obvykle se uvádí výčet podstatných jmen)
  • Použijte stejné dovednosti a klíčová slova jako ty, které uvádí popis pracovní pozice v nabídce zaměstnání
  • Popište své pracovní zkušenosti a použijte také zvláštní oddíl se seznamem, v němž bude vizuálně znázorněna úroveň vašich dovedností
  • Zaměřte se na vytvoření sady vašich dovedností, je to lepší než seznam několika vzájemně nesouvisejících dovedností
Napište životopis během 15 minut
Napište životopis během 15 minut
Použijte profesionální a vyzkoušené šablony životopisů, které splňují všechna „pravidla“, která zaměstnavatelé očekávají.
Napsat životopis
Napište životopis během 15 minut
Napište životopis během 15 minut
Použijte profesionální a vyzkoušené šablony životopisů, které splňují všechna „pravidla“, která zaměstnavatelé očekávají.
Napsat životopis
Sdílet článek
Čtěte dále
Životopisy6 min. čtení
Komunikační dovednosti: jak je předvést v životopise
Komunikační dovednosti: jak je předvést v životopise
Kariérní prostředky9 min. čtení
Jak napsat jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru
Jak napsat jednoduché oznámení o ukončení pracovního poměru
Životopisy12 min. čtení
Souhrn životopisu: Co je souhrn životopisu, proč je důležitý a jak jej napsat
Souhrn životopisu: Co je souhrn životopisu, proč je důležitý a jak jej napsat
Motivační dopis27 min. čtení
Který font se nejvíce hodí pro životopis nebo motivační dopis?
Který font se nejvíce hodí pro životopis nebo motivační dopis?
Procházet vše
Tato webová stránka používá soubory cookie ke zlepšení uživatelské zkušenosti a provádění analýz a marketingu. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi podmínkami Zásady používání souborů cookie and Zásady ochrany osobních údajů.
Souhlasím s používáním cookies