1. Blog
  2. Kariérní prostředky
  3. Jak oznámit nadřízenému, že dáváte výpověď
Autor Paul DruryPaul Drury

Jak oznámit nadřízenému, že dáváte výpověď

4 min. čtení
Jak oznámit nadřízenému, že dáváte výpověď
Grafická část:Alexander Kostenko
A je to tady, usoudili jste, že je čas porozhlédnout se jinde. Možná se chystáte odejít za jinou příležitostí, možná si teprve budete ujasňovat, co dál. Ať už je to jakkoli, zde je návod, jak tuto novinku sdělit vašemu nadřízenému.

Ačkoli k definitivnímu odchodu ze zaměstnání stačí jen dát výpověď, je vhodné, abyste se před odesláním formálního dopisu s výpovědí setkali u informativního pohovoru (který by neměl připomínat výslech). Bezproblémová výpověď bez zbytečného rozruchu není zdaleka tak snadná věc, jak by se mohlo zdát.

Tip od experta

Informujte se předem o tom, jaký je ve vaší společnosti formální postup v případě ukončení pracovního poměru. Je čas oprášit pracovní smlouvu. Ověřte si výpovědní dobu a zjistěte si další informace, které mohou být relevantní (např. alternativní místo výkonu práce ve výpovědní době nebo konkurenční doložka). Než začnete přemýšlet o osobnějších aspektech nadcházející konverzace, musíte mít jistotu, že jste pamatovali na všechny oficiální stránky věci. Ať vás potenciální nadřízený nepřekvapí něčím, na co jste zapomněli.

Jak přistupovat k rozhovoru o odchodu ze zaměstnání

Příprava půdy pro rozhovor o odchodu vyžaduje trochu přemýšlení. Přispějte k hladkému průběhu tohoto setkání tím, že k němu přistoupíte profesionálně: 

1. Požádejte o osobní schůzku.

2. Dbejte, aby se rozhovor odehrával v soukromí.

3. Připravte si předem „monolog“ o ukončení svého pracovního poměru.

4. Nezapomeňte na důvody odchodu.

Tip od experta

Nemějte pocit, že musíte něco vysvětlovat. Přirozenou reakcí každého nadřízeného je snaha situaci porozumět a nějak ji uzavřít. Z různých důvodů bude chtít proniknout do vašich hlubších důvodů, které však nejste povinni sdělovat. Snažte se, aby byl rozhovor týkající se vaší výpovědi co nejkratší. Pokud máte s nadřízeným bližší vztah, můžete se o další podrobnosti podělit později. Rozhodně nejste povinni sdělovat, kam odcházíte.

Tři věci, o kterých je třeba se zmínit při výpovědi

Je důležité, aby byl rozhovor týkající se výpovědi co nejkratší. Bez ohledu na to, jak blízké vztahy se svým šéfem máte, se v oficiálním rozhovoru o výpovědi držte formalit, poté můžete navázat výpovědním dopisem.

Obsah rozhovoru se bude lišit v závislosti na vašem vztahu a situaci, ale měli byste dbát na to, abyste projednali následující tři body.

1. Jak budete plnit své smluvní závazky

2. Jste vděční za poskytnutou příležitost

3. Můžete nabídnout pomoc v přechodném období.

Šablona oznámení o ukončení pracovního poměru

Na rozdíl od formálního rozhovoru, který můžete utvářet v závislosti na situaci a na charakteru svého vztahu s nadřízeným, by měl dopis s výpovědí obsahovat šest základních prvků:

  • Úmysl odejít. První věta musí být zcela jednoznačná.
  • Pozice, ze které odcházíte. Aby bylo vše zcela jasné, uveďte svoji oficiální pracovní pozici.
  • Poslední den na pracovišti. Určete jej podle své pracovní smlouvy.
  • Vděk za poskytnutou příležitost. Bez ohledu na okolnosti buďte zdvořilí.
  • Pomoc se zaškolením nového zaměstnance. Pokud se budete se svým nástupcem na pracovišti potkávat, nabídněte pomoc.
  • Kontaktní údaje. Uveďte svůj osobní e-mail a číslo mobilního telefonu.

Následující šablona dopisu s výpovědí by vám měla posloužit jako příklad stručného a výstižného textu, který může být vaším posledním formálním písemným sdělením zaměstnavateli:

Vzor oznámení o ukončení pracovního poměru

VAŠE JMÉNO

Ulice, město, poštovní směrovací číslo
Telefonní číslo  •  E-mail

Jméno vašeho nadřízeného
Funkce vašeho nadřízeného
Název společnosti
Ulice
Město
Poštovní směrovací číslo

Dnešní datum

Vážený pane/paní (JMÉNO NADŘÍZENÉHO/NADŘÍZENÉ):

Bohužel Vám musím oznámit, že odcházím z funkce [NÁZEV PRACOVNÍ POZICE] v [NÁZEV SPOLEČNOSTI] s dvouměsíční výpovědní dobou. Naposled budu na pracovišti dne [DEN, MĚSÍC, ROK].

V [NÁZEV SPOLEČNOSTI] jsem pracoval/a [XX] let a byl/a jsem zde spokojen/a, odcházím, abych [DŮVOD ODCHODU Z DANÉHO ZAMĚSTNÁNÍ].

Bylo mi ctí a těšilo mě pracovat pro [NÁZEV SPOLEČNOSTI]. Hodně jsem se toho naučil/a a spřátelil/a jsem se s výjimečnými spolupracovníky, kterých si vždy budu velmi vážit.

Velmi rád/a učiním vše, co bude potřeba k zaškolení mého nástupce, jestliže nového pracovníka vyberete ještě před mým odchodem. Chtěl/a bych Vám velmi poděkovat za skvělou příležitost pracovat pro [NÁZEV SPOLEČNOSTI].

S pozdravem

[VAŠE JMÉNO]

Zkopírováno!

 

Napište životopis během 15 minut
Napište životopis během 15 minut
Použijte profesionální a vyzkoušené šablony životopisů, které splňují všechna „pravidla“, která zaměstnavatelé očekávají.
Napsat životopis
Napište životopis během 15 minut
Napište životopis během 15 minut
Použijte profesionální a vyzkoušené šablony životopisů, které splňují všechna „pravidla“, která zaměstnavatelé očekávají.
Napsat životopis
Sdílet článek
Čtěte dále
Kariérní prostředky24 min. čtení
Nejlepší evropská města pro čerstvé absolventy vysokých škol (studie portálu CVapp.cz)
Nejlepší evropská města pro čerstvé absolventy vysokých škol (studie portálu CVapp.cz)
Životopisy6 min. čtení
Komunikační dovednosti: jak je předvést v životopise
Komunikační dovednosti: jak je předvést v životopise
Pracovní pohovor14 min. čtení
Jak získat stáž: Jednoduchý návod krok za krokem
Jak získat stáž: Jednoduchý návod krok za krokem
Životopisy12 min. čtení
Souhrn životopisu: Co je souhrn životopisu, proč je důležitý a jak jej napsat
Souhrn životopisu: Co je souhrn životopisu, proč je důležitý a jak jej napsat
Procházet vše
Tato webová stránka používá soubory cookie ke zlepšení uživatelské zkušenosti a provádění analýz a marketingu. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi podmínkami Zásady používání souborů cookie and Zásady ochrany osobních údajů.
Souhlasím s používáním cookies