1. Blog
  2. Pracovní pohovor
  3. Co si obléct na pracovní pohovor?
Autor Paul DruryPaul Drury

Co si obléct na pracovní pohovor?

4 min. čtení
Co si obléct na pracovní pohovor?
Grafická část:Alexander Kostenko
Máte skříně i zásuvky plné oblečení? Co z toho si vezmete na sebe, až půjdete na pracovní pohovor? Vaše odpověď se může lišit u každého pohovoru, kterého se zúčastníte, je proto důležité, abyste si o svém budoucím zaměstnavateli zjistili vše, co je potřeba. Pojďme se zamyslet nad několika otázkami.

Nejprve se musím k něčemu přiznat. Nejsem žádná autorita na módu. Prostě normální chlapík v kalhotách, rozepnuté košili a pohodlných botách, dočista nenucený zjev. V mém oboru na oblečení příliš nezáleží. Každý si o mně udělá obrázek z toho, co říkám (alespoň doufám).

V situaci, kdy záleží na prvním dojmu, jako je například pracovní pohovor, však bude na vašem oblečení záležet mnohem víc. Není podstatné, o jakou pozici se budete ucházet – budou vás hodnotit podle toho, co máte na sobě a jak vypadáte, ještě než vypustíte z úst první slovo.

Zní to nemilosrdně, ale je to tak. Lidé zkrátka ostatní hodnotí podle jejich vzhledu.

Obléknout se tak, abyste udělali dojem, nebo abyste zapadli?

Práci nezískáte pouze díky tomu, že si zvolíte vhodné oblečení. 

I když pracujete v módním průmyslu (kde váš smysl pro styl samozřejmě hraje větší roli), vždycky jde o víc než jen o oblečení a doplňky, které nosíte. 

Když se oblečete tak, abyste zapůsobili, téměř jistě nakonec vyvoláte dojem, že se snažíte až příliš a vynahrazujete si tím něco, co vám chybí v jiných oblastech. Budete-li důsledně nosit oblečení a doplňky od velkých značek, bude výsledný dojem stejný. Vaše kariérní úspěchy mluví samy za sebe – nemusíte přijít v nejnovějším značkovém oblečení.

Raději se snažte obléknout tak, abyste vypadali podobně jako ti, kdo pohovor vedou. Stejně jako byste se měli snažit odrážet jejich chování, je nezbytnou součástí pohovoru i přijetí firemního vzhledu. 

Tip od experta

Neberte si na sebe úplně nové oblečení nebo boty. Volba oblečení je důležitá, ale nechcete mluvit z cesty, protože vás nesnesitelně tlačí boty. Zcela nový oděv může také vést personalistu u pohovoru k zamyšlení nad tím, zda takto opravdu vypadáte vždycky. Autenticita má zásadní význam, proto si oblečení před pohovorem několikrát vezměte na sebe. Když se v něm projdete po městě a budete u toho přemýšlet nad tím, co zajímavého můžete říct o své dosavadní kariéře, třeba vám to přidá na sebevědomí. Vaše oblečení na pohovor by prostě mělo být „normální“.

Dámské oděvy ve stylu business professional

Pokud usilujete o práci v kanceláři, kde převládá profesionální atmosféra, stojí za to zvážit následující volbu dámského oblečení:

  1. V mnoha profesích jsou sázkou na jistotu formální kostýmy.
  2. Košile se zapínáním na knoflíky s decentním výstřihem.
  3. Jednoduché společenské šaty s rukávy.
  4. Střízlivá uzavřená obuv.
  5. Oblečte se podle počasí.

Pánské oděvy ve stylu business professional

Pokud jde o pánské oděvy v business stylu, jedinou volbou je bez ohledu na obor a profesi dobře padnoucí oblek. Oblek s kravatou se sice v kanceláři nenosí každý den, ale na pohovoru jej etiketa vyžaduje, neboť působí velmi profesionálně.

  1. Zvolte konzervativní oblek. 
  2. Proč záleží na barvě košile?
  3. Vyhněte se výrazným kravatám nebo botám. 
  4. Můžu si sundat sako, když se posadím?

Business casual – tipy a možnosti

Styl business casual je u mnoha zaměstnavatelů normou, ale při pohovoru musíte být velmi opatrní, pokud jde o to, jak daleko se můžete odchýlit od výše uvedeného profesionálního stylu oblékání. Pokud máte pochybnosti, raději se vyhněte nadměrné formálnosti.

Některé nepřípustné způsoby oblékání uvádíme v další kapitole, již nyní je ale třeba se zmínit o tom, že džíny by se na pohovoru neměly objevit nikdy. Stejně tak se mohou v neformálnějším kancelářském prostředí nosit polokošile, vy si ale na pohovor vždy vezměte košili s dlouhým rukávem (třeba bez kravaty, chcete-li působit méně formálně).

Pokud jde o kalhoty, pro muže jsou vhodné kalhoty typu chinos nebo khaki v tlumených barvách. Méně formální kalhoty a dámské áčkové plisované nebo pouzdrové sukně nabízejí širokou škálu možností a můžete jimi projevit určitou osobitost. 

Košile by u obou pohlaví ideálně měly být jednoduché – horní polovina vašeho těla bude nad stolem vidět (během pohovoru se často sedí u stolu), kdežto spodní polovina zůstává po většinu doby skrytá.

Outfit ve stylu business casual často dotvoří lehký svetr z jemné pleteniny pro muže nebo jednoduchý kardigan u žen. Musí mít tu správnou velikost – bude-li vám tato část oděvu příliš volná, budete u pracovního pohovoru působit nepřípustně ležérním dojmem.

Líbil se vám tento obsah? Navštivte naši stránku s příklady životopisů a vytvořte si ten nejlepší životopis pro vás.

Napište životopis během 15 minut
Napište životopis během 15 minut
Použijte profesionální a vyzkoušené šablony životopisů, které splňují všechna „pravidla“, která zaměstnavatelé očekávají.
Napsat životopis
Sdílet článek
Čtěte dále
Pracovní pohovor4 min. čtení
20 otázek na závěr pohovoru
20 otázek na závěr pohovoru
Pracovní pohovor17 min. čtení
Kompletní přehled pracovních platforem pro rok 2023
Přehled pracovních platforem: najděte si vysněnou práci
Motivační dopis27 min. čtení
Který font se nejvíce hodí pro životopis nebo motivační dopis?
Který font se nejvíce hodí pro životopis nebo motivační dopis?
Životopisy12 min. čtení
Souhrn životopisu: Co je souhrn životopisu, proč je důležitý a jak jej napsat
Souhrn životopisu: Co je souhrn životopisu, proč je důležitý a jak jej napsat
Procházet vše
Tato webová stránka používá soubory cookie ke zlepšení uživatelské zkušenosti a provádění analýz a marketingu. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi podmínkami Zásady používání souborů cookie and Zásady ochrany osobních údajů.
Souhlasím s používáním cookies