Tři věci, na které byste neměli při představování se zapomenout
K tomu, abyste se představili, máte jen pár vět, ale když máte co říct, , právě tyto věty rozhodnou o tom, jakým směrem se bude pohovor v prvních minutách ubírat.
Zde je několik dalších postřehů, které vám ukážou, jak se efektivně představit a zahájit produktivní rozhovor:
Přizpůsobte úvod tak, aby byl pro posluchače relevantní
Pokud se na začátku netrefíte přímo do černého, posluchači si nebudou jisti, zda si nespletli dveře. Nesmějí pochybovat o tom, že jste tím, s kým by měli mluvit. Úvod si naplánujte předem a zaujměte je – nechte je nahlédnout do vašeho světa.
Mluvte o tom, co děláte, ne jakou máte funkci
Během úvodu se nezabývejte tím, co jste v životopise zvýraznili tučným písmem (nebo dali hned na začátek). Váš titul znají, raději jim řekněte, proč jste přišli a co pro ně můžete udělat. Váš úvod by měl být věcný a měl by vás odlišit od všech ostatních uchazečů.
Buďte originální a zapamatovatelní
Možná vám připadá, že na začátku pohovoru ještě není příliš důležité, zda si vás zapamatují, ale jestliže existuje něco, na co byste chtěli během setkání upozornit, musíte se o tom zmínit hned na začátku: „Toto jsem já a toto považuji za důležité.“
Deset způsobů, jak se představit při pohovoru
Pohovor je vždy stresující událostí a promyšlený a informativní úvod může přispět ke zklidnění a vymezení komunikační situace. Často začíná výzvou s poněkud neurčitým zadáním: „Řekněte nám něco o sobě.“.
Personalista: „Řekněte mi něco o sobě.“ (Vaše jméno samozřejmě zná.)
Uchazeč: „Dobrý den. Jsem automechanik, který je nadšený do unikátních modelů, rád uvádím do provozu ty po velkých autonehodách. Zajímám se hlavně o závodní vozy a stál jsem u založení největšího sdružení mechaniků závodních aut v ČR. Během své kariéry jsem opravil víc než 3000 vozů a dostal jsem se tak ke všem typům závodních aut, se kterými se můžete setkat. Mám takový počet klientů, jako málokdo v oboru.“
Deset způsobů, jak se představit v e-mailu
Zatímco od představení uchazeče v ústní komunikaci se očekává spíše stručnost, písemné představení v e-mailu může být o trochu delší. Chcete-li, aby si příjemce váš životopis a motivační dopis otevřel, měli byste mu k tomu poskytnout přesvědčivý důvod.
Vážená paní Zahradilová,
jako brand managerka jsem získala 25 % podílu na trhu vaší společnosti u tří hlavních produktových řad. Můj dosavadní zaměstnavatel má zájem o odlišné strategické směřování a usoudila jsem, že nastal čas pro změnu.
Moje činnost v oblasti rozvoje značky vedla ke zvýšení zisku o 8,4 milionu Kč (meziroční nárůst o 22 %) a dvě mnou vedené produktové kampaně získaly celou řadu oborových ocenění. Vím, že připravujete zásadní koncepční změny, a domnívám se, že právě já dokážu tyto změny nastartovat a oživit zájem Vašich zákazníků.
Deset způsobů, jak se představit personalistovi
Personalistům se většinou představujete po telefonu. Budou chtít ve stručnosti slyšet, proč byste se mohli hodit na určitou pozici, nejprve se jich proto zeptejte na pár podrobností o volné pracovní pozici. V úvodu musíte dát najevo nadšení pro nabízené pracovní místo, jinak získají dojem, že o ně dostatečně nestojíte.
Dobré ráno, jmenuji se Martin Novotný. Mám zájem o pozici vedoucího maloobchodních prodejen, kterou jste uveřejnili na svých internetových stránkách. Posledních sedm let jsem pracoval jako vedoucí sítě prodejen potravin a přidruženého zboží, z nichž většina je umístěna v centru města, se sortimentem tří až šesti tisíc druhů zboží. Podílel jsem se na otevírání řady nových prodejen dvou maloobchodních řetězců a domnívám se, že se na pozici, kterou nabízíte jako nová společnost na trhu, hodim. Pokud vás tato nabídka zaujala, velmi rád vám zašlu životopis.