Bez ohledu na to, kolik máte zkušeností a v jaké pozici pracujete, ve většině případů je zásadní, abyste dokázali spolu s ostatními členy týmu plnit pracovní úkoly. Chcete-li uspět u pohovoru, je proto důležité dát v životopisu a v motivačním dopise najevo, že disponujete potřebnými vůdčími schopnostmi.
Vynikající vůdčí osobnosti umožňují svým spolupracovníkům směřovat k osobnímu rozvoji a obchodnímu úspěchu. Úkoly i charakter týmu mohou být různé a mix vůdčích schopností, které bude vůdčí osobnost v dané chvíli muset uplatnit, bude různý v závislosti na tom, jaké nároky bude klást konkrétní situace.
Vůdčí schopnosti stejně jako jakékoli jiné charakteristiky mají spoustu odstínů a jejich úspěch do značné míry závisí na způsobu, jímž jsou uplatňovány.
Zadáme-li úkol zdvořile, s vysvětlením důvodů a sdělením, co jeho splnění přinese samotnému pracovníkovi, patrně budeme úspěšní. Horší to bude, když jen stroze vydáme příkaz.
Každý zaměstnavatel si jednotlivých vůdčích schopností cení jinak. Některé kultury silně akcentují kreativitu a vizi, jiné se soustředí na plánování a řízení změn. Budete-li se řídit tím, co zde uvádíme, sestavíte životopis vůdčí osobnosti, z něhož bude zřejmé, že disponujete vlastnostmi, jichž si váš budoucí zaměstnavatel skutečně cení. Ty nejlepší životopisy počítají s každým detailem.
Následujících 10 bodů patří do výbavy interpersonálních dovedností každé vůdčí osobnosti.
Stojíte-li v čele týmu a jste katalyzátorem inovací a kreativity, znamená to, že vykazujete jedny z nejhodnotnějších vůdčích vlastností. Jestliže bude vedoucí ochoten naslouchat nejrůznějším nápadům zaměstnanců a umožní jim prokázat životaschopnost navrhovaných projektů, budou pracovníci odvážní při rozhodování a společně toho pak dokážou víc než konkurence. Odvaha dívat se na věci z různých úhlů pohledu přináší neočekávaná řešení v kreativním týmu – nikdy nevíte, kdy se vynoří další skvělý nápad.
„Vytvoření zcela nové metody přijímání pracovníků oddělení služeb zákazníkům formou inzerce u stálých klientů. Lidé mají ke značce důvěru – 45% nárůst počtu uchazečů.”
Stanovení cílů, plnění průběžných úkolů a dosahování výsledků, to jsou atributy výkonného týmu, který má úspěchy. Ambiciózní zaměstnanci se učí pouze tehdy, když se posouvají vpřed, k čemuž je nezbytné skvělé plánování. Vůdčí osobnosti uplatňují vynikající dovednosti spojené s usnadňováním činností a řešením problémů a udržují tak projekty v chodu, přičemž připravenost na nevyhnutelné nepředvídané překážky často vyžaduje kvalitní řízení rizik.
„Zajištění plánovací schůzky projektu s více než 30 interními a 10 externími účastníky. Řízení ‚kritické cesty‘, zkrácení doby realizace o 15 %.”
Podstatou řízení lidí je zvládání různých osobnostních typů mezi spolupracovníky a budování soudržného týmu, který míří správným směrem. Existuje celá řada vůdčích dovedností, které jsou nutné k tomu, aby všichni v týmu měli prostor a příležitost se společně rozvíjet. Získání pracovníků s těmi správnými schopnostmi a jejich udržení je klíčovým předpokladem úspěchu, přitom často musíte přihlížet tomu, jak tito lidé odcházejí na vyšší pozice.
„Vytvoření nejúspěšnějšího týmu prodejců v historii společnosti ze skupiny mladých absolventů. 70 % z nich bylo povýšeno a nahrazeno novými pracovníky.”
Klíčovou schopností vůdčí osobnosti je umění pružně reagovat na situaci a přizpůsobovat se, jakmile je to nezbytné (nebo i v předstihu). Má-li váš tým určitou setrvačnost, není snadné měnit směr, kterým se ubírá, ale čím přizpůsobivější vedoucí, tím snáze jeho lidé budou přecházet od jednoho cíle k druhému. Reagujte na změny zodpovědně, průběžně ověřujte, zda jste na správné cestě, a vždy se snažte čerpat poučení z toho, co vás potkalo.
„Po zjištění, že náš projekt neplní vytyčené cíle, jsme přehodnotili své ambice, změnili rozsah a navázali spolupráci s novým partnerem, v důsledku čehož se podařilo dodržet rozpočtový plán.”
Předáváte-li své myšlenky a myšlenky týmu širšímu okruhu příjemců, jsou všichni v obraze a směřují stejným směrem. Vztahy se zlepšují, vzniká méně konfliktů a podnětné myšlenky mají šanci se šířit dál. K výbavě vůdčí osobnosti patří také psaný projev: umění ovlivnit druhé psaným slovem patří ke klíčovým schopnostem. Platí také, že skutečný vůdce musí umět skvěle naslouchat. Jedná se o důležitou měkkou dovednost každého vedoucího pracovníka.
„Sepisování nabídek do výběrových řízení pro naše obchodní oddělení s 60% úspěšností. Správná volba slov může rozhodnout o úspěchu.”
Chcete-li se rozhodovat tři kroky dopředu a předvídat, co přijde, budete někdy potřebovat strategické myšlení. Schopnost uvažovat v širším rámci znamená neustále se ptát, jestli jste na správné cestě k cíli, který může ležet ve vzdálené budoucnosti. Pro takové nahlížení do budoucnosti potřebujete špičkové analytické schopnosti a musíte stále vnímat, co se děje na trhu, abyste zaznamenali jakékoli změny, které by vás mohly vychýlit z kurzu.
„Detekování nového trendu řízení klientů v oblasti finančních technologií, který nám umožnil zvýšit počet kontaktních bodů (touchpoints) s klienty o 75 %.“
Jedním z úkolů vůdčí osobnosti je schvalovat obtížná rozhodnutí, která nezaručují úspěch. V málokterém týmu dospějete k úplné shodě, klíčovou vůdčí schopností je proto rozhodnost. Lidé následují vedoucího pracovníka, protože věří jeho úsudku, a váhavý vůdce, který si nikdy není ničím jistý, nebude pro nikoho inspirací. Buďte stateční, neváhejte a rozhodujte se, ovšem vždy na základě maximálně ověřených faktů a názorů, které jsou v dané chvíli k dispozici.
„V týdenní lhůtě učiněno rozhodnutí o konečném směřování značky, nejlepší možné řešení přijato na základě velmi intenzivní přípravy s mnoha přesčasy.“
Znalost mechanismu změn, překonávání odporu ke změnám a realizace změn je stále se opakující cyklus obnovy a přehodnocování, jímž musí procházet každý vedoucí pracovník. Řízení změn je vůdčí schopnost, která vyžaduje silnou orientaci na proces a schopnost porozumět vzájemným vztahům mezi jednotlivými kolečky složitého mechanismu. Vůdčí osobnost musí změnami obratně proplouvat a komunikovat svoji vizi, neboť tento proces se jen zřídka objede bez překážek. Manažeři specializovaní na obchodní rozvoj tuto schopnost často uvádějí v životopisu.
„Obměna 60 % týmu po fúzi společnosti nebyla jednoduchá, ale zkonsolidovali jsme se a po uplynutí 4 měsíců snížili výdaje oproti rozpočtovému plánu.“
Žádný nadřízený nemůže dělat všechno sám a ti, kdo se o něco takového pokoušejí, nejsou dobří vedoucí. Máte-li spoustu práce, musíte vědět, kdo se na ni nejlépe hodí (a také komu její vykonání prospěje). Chcete-li dosáhnout svých cílů, je nejlepší obtížný úkol delegovat a poskytovat cenné rady těm, kdo jej plní. Nemusíte lidem říkat, co přesně mají dělat, stačí je správně nasměrovat a v případě potřeby trochu postrčit.
„Potřebovali jsme do konce rozpočtového období dosáhnout úspor ve výši 4 milionů korun, přijali jsme proto do týmu odborníka na nákup, který nám pomohl ušetřit 5 milionů.“
Chcete-li účinně ovlivňovat ostatní, musíte jim rozumět, umět se vžít do jejich motivace a využít těchto znalostí pro naplňování vlastních potřeb. Nejlépe lidi přesvědčíte, když se na věci budete dívat z jejich perspektivy – nejlepší vedoucí pracovníci většinu času uvažují o věcech z hlediska lidí ve svém okolí. Budete-li budovat blízké vztahy s lidmi a projevíte-li vděk vůči těm, kdo vám pomohli naplňovat váš sen, dojdete na své cestě daleko.
„Oddělení odbytu a marketingu k sobě v minulosti nikdy neměly blízko, rozhodli jsme proto, že si na několik měsíců vymění zaměstnance, aby tito pracovníci pochopili stanovisko druhé strany.“