Hledání prvního zaměstnání po škole nebo nové práce v novém profesním oboru je vzrušující, ale máte z toho také trochu strach. Chcete se představit v tom nejlepším světle, ale v oblasti lidských zdrojů jste dosud nepracovali. To je zcela v pořádku! Můžete nabídnout víc, než si myslíte.
Personalisté chápou, že někde se začít musí, takže i když možná nemáte rozsáhlé pracovní zkušenosti, máte relevantní dovednosti a pracovní vlastnosti, které je třeba vyzdvihnout. Jako náborový specialista se budete probírat stovkami životopisů, proto by měl jít váš životopis (budoucího) náboráře příkladem.
Naše vzory životopisů a průvodce psaním jsou spolehlivým zdrojem pro profesionály ve všech oborech a fázích kariéry.
Jak napsat životopis náborového specialisty
Jako uchazeč o práci náborového specialisty byste měli vědět, co HR oddělení chtějí, a držet se toho. Použijte standardní osnovu a vypracujte následující součásti svého životopisu:
- Záhlaví
- Shrnutí čili profil
- Profesní zkušenosti neboli předchozí zaměstnání
- Dovednosti
- Vzdělání
Ve svém prvním zaměstnání náborového specialisty se budete učit základy fungování oddělení. Pravděpodobně začnete se příjemnou stránkou, kdy budete ostatním lidem říkat, že dostali práci! Odvrácenou stranou této činnosti je samozřejmě oznamování ostatním uchazečům, že ji nezískali. Mezi vaše povinnosti bude patřit i předběžný výběr uchazečů, vyhledávání a oslovování vhodných kandidátů, pohovory, testování, představení těch správných kandidátů klientovi.
Několik tipů do životopisu náborového specialisty:
- Váš životopis by vás měl prezentovat jako člověka s velmi dobrými komunikačními dovednostmi.
- Klíčová bude schopnost pracovat jak samostatně, tak v týmu.
- Každá personální agentura je jiná, proto životopis upravte na míru jednotlivým zaměstnavatelům.
- Vyberte si jednu z profesionálních šablon životopisů.
Na inzeráty často přichází záplava životopisů, které nelze všechny přečíst. Proto dnes mnoho zaměstnavatelů k filtrování životopisů využívá elektronické systémy pro sledování uchazečů (ATS). Jak tyto systémy fungují: Zaměstnavatelé zadávají kvalifikaci ve formě klíčových slov do svého softwaru ATS. Proto je nutné tato klíčová slova zařadit do životopisu. U náborového specialisty takovými slovy mohou být:
- komunikativnost
- výborná znalost Excelu
- praxe z agentury
- prezentační schopnosti
- vyhledávání vhodných kandidátů
Výběr správného formátu životopisu náborového specialisty
Jako budoucí náborový specialista byste měli personalistům ukázat, že víte, co chtějí. Formát životopisu v obráceném chronologickém pořadí je u personalistů nejoblíbenější. Brzy zjistíte, že tento formát usnadňuje přehled o tom, co kandidáti v poslední době dělali. Upřednostňují ho také systémy ATS, takže pokud se ucházíte o zaměstnání online, budete mít méně práce s reorganizací, jakmile bude váš životopis naskenován.
Jako uchazeči o zaměstnání na základní úrovni můžete zvážit další formáty životopisu, které navrhujeme jako alternativy chronologického.
Uveďte své kontaktní informace
V záhlaví životopisu nesmí chybět informace obsahující vaše jméno, povolání, e-mailovou adresu a telefon tak, aby byly po ruce, bude-li vás personalista chtít kontaktovat. Můžete přidat i odkaz na váš profil na LinkedIn.
Nemusíte sem úplně nutně dávat datum narození (váš věk stejně půjde odhadnout z oddílu vzdělání či předchozí zaměstnání) a klidně vynechte i osobní údaje, jako je rodinný stav či počet dětí.
Kontaktní informace uvádějte v tomto pořadí:
- Jméno a příjmení, případně titul
- Profese (může to být i název pozice, o kterou se ucházíte)
- Profesionální e-mailová adresa v jednoduchém formátu, např. jmeno.prijmeni@seznam.cz
- Telefonní číslo
- Lokalita (obec, případně okres)
- Profil na LinkedIn, pokud obsahuje relevantní informace pro funkci náborového specialisty.
- Bc. Lukáš Starý
- recruiter
- lukas.stary@email.cz
- +420 778 152 328
- Plzeň
- profil na LinkedIn
- Lukáš Starý
- 24 let
- svobodný
- luki123@email.cz
- Kaplířova 2726, 301 00 Plzeň
Použijte profil
Až získáte své první zaměstnání, pravděpodobně tedy jako náborový specialista, budete si prohlížet životopisy jiných uchazečů o zaměstnání. Proto je důležité, abyste personalistům hned ukázali, že víte, jak má správný životopis vypadat. Shrnutí je místem, kde to můžete udělat.
Vzhledem k tomu, že nemáte mnoho zkušeností v oboru, musí být váš souhrn přesvědčivý. Personalisté chápou, že jako začínající náborář mnoho zkušeností mít nebudete, ale musíte ukázat, že máte dovednosti potřebné pro zahájení kariéry v oblasti lidských zdrojů.
Váš profil vám dává příležitost být trochu kreativní, protože vyzdvihujete svou profesní osobnost a dovednosti. Tato část by měla mít přibližně 3-5 vět, ale vzhledem k tomu, že část o historii zaměstnání bude pravděpodobně krátká, můžete se tu víc rozepsat.
Další inspiraci pro své shrnutí najdete v příbuzných vzorech životopisů personalisty nebo HR manažera.
Podívejte se na profil z našeho přizpůsobitelného vzoru životopisu náborového specialisty:
Motivovaná absolventka katedry personalistiky va VŠE Praha. S fungováním personální agentury jsem se seznámila během opakované letní brigády ve společnosti Manpower. Jsem velmi komunikativní, dokážu pracovat podle instrukcí zcela samostatně, ale výborně funguji i v týmu. Společnost Coweo Technologies je lídrem na poli personalistiky a HR. Ráda se učím novým věcem a věřím, že pod vedením zkušenějších kolegů se budu rychle rozvíjet.
„Schopný a dobře organizovaný náborový specialista se dvěma lety praxe. Jako člen HR týmu společnosti CALPRA s.r.o. jsem pomáhal s budováním skvělých týmů a asistoval manažerům při výběru ideálních kandidátů. Ve spolupráci s kolegyní jsem prozkoumával nové kanály, navazoval spolupráci se školami a vylepšoval externí komunikaci. V oboru HR se chci dál rozvíjet a domnívám se, že společnost Manpower skýtá možnost růstu pod vedením zkušených kolegů.“
Zmiňte své profesní zkušenosti náborového specialisty
S postupem kariéry bude část věnovaná historii tvořit hlavní část vašeho životopisu. V životopise pro začínající zaměstnance mohou být sekce uspořádány v jiném pořadí, takže pokud máte zajímavé vzdělání nebo jste absolvovali kurzy rozvíjející komunikaci, zvažte jejich přesunutí pod sekci dovedností.
Pokud již nějaké pracovní zkušenosti v oblasti lidských zdrojů máte, uveďte tato zaměstnání zde. I v případě, že jste pracovali na jiné pozici, máte přenositelné dovednosti. V každé odrážce popisu práce zdůrazněte jinou dovednost, kterou využijete na pozici náborového specialisty.
Můžete uvést například:
- Aktivně jsem vyhledávala a oslovovala kandidáty.
- Plánovala a organizovala jsem pohovory.
- Organizovala jsem firemní akce pro zaměstnance.
Recepční v oddělení lidských zdrojů v MANPOWER Group s.r.o., Plzeň
Během letní brigády v letech 2021, 2022 a 2023 jsem:
- Pracovala jako recepční v oddělení lidských zdrojů.
- Vyřizovala příchozí hovory týkající se volných pracovních míst a obecné dotazy.
- Pomáhala s procesem posuzování životopisů a obvolávala potenciální kandidáty.
- Vyřizovala různé obecné kancelářské a administrativní práce.
Jak napsat životopis náborového specialisty bez praxe
Pokud bude náborový specialista vaše první zaměstnání, oddíl předchozích zaměstnání vynechte. Celá řada firem absolventy vítá a je ochotna je zaučit. V takovém případě zdůrazněte ochotu učit se novým věcem, flexibilitu a přizpůsobivost. To, že jste učenliví, pružní a tvární bude pro zaměstnavatele výhodou.
Zdůrazněte své přenositelné dovednosti jako komunikační schopnosti, ale především nadšení a ochotu učit se od starších kolegů. Perfektní ovládání českého jazyka a slušné, přívětivé vystupování můžete předvést u pohovoru.
Praktické zkušenosti můžete prokázat z brigád, školní praxe nebo školních soutěží.
Přidejte relevantní dovednosti, které z vás dělají výborného náborového specialistu
Část životopisu věnovaná dovednostem může být vaším trumfem! Proč to říkáme? Protože sice nemáte takové praktické zkušenosti, abyste se o ně mohli opřít, ale máte dovednosti, které můžete vyzdvihnout. Vezměte v úvahu všechny tvrdé dovednosti potřebné pro to, abyste byli skvělým náborovým specialistou: organizační schopnosti, komunikační schopnosti, počítačové dovednosti, znalost legislativy v oblasti zaměstnanosti, smysl pro detail, prezentační dovednosti, plánování akcí atd. Nezapomeňte, že máte měkké dovednosti, které využíváte po celý život a které můžete uvést v této části životopisu.
Mezi tvrdými dovednostmi budou jistě:
V měkkých dovednostech můžete zmínit:
|
Uveďte vzdělání a certifikace v oblasti HR
Vaše vzdělání hraje větší roli ve vaší kariéře, když teprve začínáte, zejména pokud jste vystudovali personalistiku. K tomu, abyste se vyšvihli na pozici manažera lidských zdrojů, budete možná potřebovat magisterský titul, ale bakalářský titul vám pomůže nastartovat kariéru náborového specialisty.
Pokud máte skvělý průměrný studijní výsledek, a právě jste ukončili studium, zvažte doplnění této informace; v opačném případě ji vynechejte. Můžete zde také uvést všechny kurzy, které jste absolvovali mimo školu, včetně rekvalifikačních kurzů, pokud jste změnili profesi, nebo všechny certifikáty, které jste získali.
Pokud máte vyšší než bakalářský titul, můžete vynechat maturitní vysvědčení.
Adaptable example for education / Přizpůsobitelný vzor vzdělání:
bakalářské studium, VŠE, katedra personalistiky, Praha
Září 2020 — Červen 2023
maturita, Obchodní akademie, Plzeň
Září 2016 — Červen 2020
- volitelný předmět: psychologie
Zvolte správné rozvržení a design životopisu náborového specialisty
Použití šablony neznamená, že váš životopis náborového specialisty bude vypadat stejně jako všechny ostatní. Všechny vzory obsažené v editoru životopisů lze uzpůsobit tak, aby vyhovovaly vašim potřebám a osobnosti. Nejlépe vám poslouží profesionální šablony životopisů, můžete však volit také jednoduchou, kreativní nebo moderní šablonu. Zvolte rozhodně spíše střízlivý, umírněný vzhled. Dbejte na to, aby byl životopis přehledný a dobře čitelný.
Vzor životopisu obchodního náborového specialisty
Profil
Motivovaná absolventka katedry personalistiky va VŠE Praha. S fungováním personální agentury jsem se seznámila během opakované letní brigády ve společnosti Manpower. Jsem velmi komunikativní, dokážu pracovat podle instrukcí zcela samostatně, ale výborně funguji i v týmu. Společnost Coweo Technologies je lídrem na poli personalistiky a HR. Ráda se učím novým věcem a věřím, že pod vedením zkušenějších kolegů se budu rychle rozvíjet.
Předchozí zaměstnání
Recepční v oddělení lidských zdrojů v MANPOWER Group s.r.o., Plzeň
Během letní brigády v letech 2021, 2022 a 2023 jsem:
- Pracovala jako recepční v oddělení lidských zdrojů.
- Vyřizovala příchozí hovory týkající se volných pracovních míst a obecné dotazy.
- Pomáhala s procesem posuzování životopisů a obvolávala potenciální kandidáty.
- Vyřizovala různé obecné kancelářské a administrativní práce.
Dovednosti
- Spolehlivost
- Zodpovědnost
- Pracovitost
- Samostatnost
- Flexibilita
- Komunikační schopnosti
- Organizační schopnosti
- Týmový hráč
Vzdělání
bakalářské studium, VŠE, katedra personalistiky, Praha
Září 2020 — Červen 2023
maturita, Obchodní akademie, Plzeň
Září 2016 — Červen 2020
- volitelný předmět: psychologie
- Od náborových specialistů se očekává, že budou mít velmi dobré komunikační schopnosti.
- Předpokládá se, že budete organizovaní a samostatní.
- Prezentační dovednosti a smysl pro detail by měly vyplývat již z vašeho životopisu.
Podívejte se na náš přizpůsobitelný vzor životopisu náborového specialisty, kde najdete další nápady na vytvoření skvělého životopisu.